Jack Kornfield, Sydämen ohjaama tie

jack-kornfield-Helsinki-Mindfulness-erja-lahdenperaKuinka selvitä henkisen elämän harhoista ja hurmoksista

 

551 s., Viisas Elämä 2016

Jack Kornfield on yksi tunnetuimmista länsimaisista buddhalaisista opettajista. Hän on opettanut vipassanameditaatiota 1970-luvulta. Vipassana tarkoittaa asioiden näkemistä sellaisina kuin ne todella ovat. Mindfulness pohjautuu vipassanameditaatioon.

Sydämen ohjaama tie on yksi Jack Kornfieldin tärkeimmistä teoksista. Se pohjautuu sekä hänen omiin kokemuksiinsa buddhalaisena munkkina ja myöhemmin parisuhteessa elävänä meditaatio-opettajana.

Kirjassa on lukuisia esimerkkejä erilaisista ihmisistä, joilla oli rankkojakin henkilökohtaisia kokemuksia kuten sota tai lapsensa menettäminen. Helpotusta tuskaan ei välttämättä löytynyt intialaisesta ashramista vaikka se siellä vaimenikin. Lopulta helpotuksen tuo asian kohtaaminen myötätuntoisesti ja avoimesti.

Tällainen kohtaaminen on vaativaa ja harva kykenee siihen aivan yksinään. Siksi on hyvä meditoida yhdessä toisten kanssa turvallisessa, taitavassa  ohjauksessa.

Minun huumorintajuuni vetoaa paitsi kirjan alaotsikko: Kuinka selvitä henkisen elämän harhoista ja hurmoksista sekä mm. kuvaukset sisäisistä demoneistamme. Viha ja pelko ovat ne päädemonit, tutut meille kaikille. Mutta kuuluuko sinun demoneihisi myös  ikävystyminen, tuomitseminen, uneliaisuus, levottomuus tai epäily? Katso mitä Jack Kornfield sanoo ikävystymisestä:

”Tavallisesti pelkäämme ikävystymistä ja teemme mitä tahansa sitä välttääksemme.”

Ikävien asioiden kohtaaminen avaa meitä myös ilolle

“Vaikeuksien nimeäminen auttaa meitä nimeämään myös iloisempia mielentiloja: selkeys, hyvinvointi, hyvä olo, hurmio, rauha. Kaikki kohtaamamme mielialat tarjoavat meille mahdollisuuden oppia ja avata sydämemme. Mitä enemmän avaudumme sitä paremmin löydämme vapauden, joka vallitsee kaikkien muuttuvien olosuhteiden tuolla puolen.“

“Vapautuminen ei tarkoita tunteiden loppumista, vaan vapautta tuntea jokainen tunne ja antaa niiden myös mennä.”

4 osaa

1. osa

Kirjassa käydään läpi ensin peruasiat, kuten

  • paikkasi ottaminen meditaatioistuimellasi
  • paraneminen, kehon, sydämen, mielen parantaminen
  • koiranpennun (mielen) kouluttaminen

2. osa: Olkien muuttaminen kullaksi

kohtaamalla juuri niitä asioita, jotka ovat elossa meissä.

Nimeämme demoneja. Päädemonit ovat tietysti pelko ja viha. Niiden lisäksi on ikävysyminen, tuomitseminen, uneliaisuus, levottomuus, epäily. Ja kuinka otamme demonimme mukaan polulle.

Meillä on vaikeita ongelmia ja itsepintaisia vierailijoita. Niiden kanssa voimme käyttää erilaisia lähestymistapoja kuten ottamalla selvää, mikä meissä pyytää hyväksymistä sekä toiset viisi taitavaa keinoa.

On henkistä vuoristorataa, minuuden laajentamista ja häivyttämistä, ja muuttumista yksinkertaiseksi ja läpinäkyväksi.

3. osa: Piiri laajenee

Henkisen elämän eri vaiheet, lähiviholliset ja lokerointi, anteliaisuus ja peloton myötätunto ja opettajan löytäminen. Harjoituksen piirin laajentaminen, elämän kunnioittaminen.

4. osa: Kypsä henkisyys ja heräämisen satatuhatta muotoa

“Korkeimmatkin tajunnatilat ja hienoimmatkin henkiset saavutukset ovat mitättömiä, ellemme pysty olemaan onnellisia aivan tavallisesti, ellemme sydämellämme pysty koskettamaan toisiamme ja sitä elämää, mikä meille on annettu.”

Tämä kirja on innoittajana myös Mindfulness & Heartfulness tuki-illoissamme.

Yksinään voi hyvin lukea kirjaa vaikka pieni pala kerrallaan. Alleviivata, meditoida ja edetä juuri niin rauhassa kuin tuntuu sopivalta.

Tätä kirjaa suosittelen kokeneemmille meditoijille ja kaikille meille, jotka törmäämme itsessämme toistuviin ajatuksiin ja tunteisiin. Etenkin myötätuntonnon lisääminen itsessään saattaa auttaa siihen, että vaikeudet tunnistaa. Jos kykenemme näkemään ne syyllistymättä tai syyllistämättä ne alkavat kutistua ja muuttaa muotoaan. Niiden alta ilmetä jotakin, joka haluaa tulla meissä nähdyksi ja kohdatuksi rakastavasti. Se saattaa olla kauan kadoksissa ollut syvästi inhimillinen puolemme. Olisiko aika toivottaa se tervetulleeksi?

Erja Lahdenperä

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?
New mail