Sydän koherenssiin ennen tärkeitä päätöksiä

Intuition tutkija Asta Raami kirjassaan Älykäs intuitio nimittää sydänkoherenssiksi tilaa, jossa ihminen on kokonaisvaltaisesti harmonisessa tilassa.

“Sydämenrytmin, hengityksen, verenpaineen, hormonien tuotannon, signaalien välityksen ja elinten välillä on silloin tasapaino. Tämä tekee ihmisestä elinvoimaisen ja joustavan, resilientin. Energia lisääntyy, ajattelu on selkeämpää – ja intuitio toimii paremmin. – Yksi sydänkoherenssin hyötyjistä ovat nimenomaan aivot ja intuitio. – Sydämen signaaleista on havaittavissa asioita, jotka tulevat tietoiseen mieleen vasta viiveellä.”

Sydänkoherenssi on mitattavissa laboratoriossa.  Voimme myös kehittää kykyämme tunnistaa millaisessa tilassa keho-sydän-mielemme on. ¹

Sydänkoherenssin vahvistaminen

Asta Raamin mukaan parhaita keinoja olevan rauhoittuminen ja myönteisten tunteiden aktivoiminen. Kiitollisuusharjoitus on yksi parhaita keinoja aktivoida sydänkoherenssia, kertoo Asta Raami.

1.      Rauhoittuminen mindfulness–harjoituksella:
keho ja hengitys, 2-10 min

Istu ja tunnista miltä kehossa tuntuu istua tässä. Jalkapohjat, jalat, pakarat, selkäranka, niska, pää, hartiat, käsivarret. Huomaa sitten millaisen tilan hengitys saa kehossa. Mitään ei tarvitse muuttaa, riittää että aistit miltä tuntuu kehossa. Voit koettaa aistia kehoa myös syvemmältä. Jos se tuntuu vaikealta niin aloita pinnalta, ihosta. Istuimen tuntuma, vaatteen kosketus, kädet muuta kehoa vasten…

Anna hengityksen kulkea luonnollisesti. Se syvenee harjoituksen myötä aivan itsekseen. Jos pakotat sitä johonkin tiettyyn ”oikeaoppiseen”, hengitykseen, saatat jopa ehkäistä kehosi rauhoittumisen.

Huomaa missä sinun on helpointa havainnoida hengitystä. Pallea, rintakehä tai ehkä sieraimet? Anna huomion levätä tuossa kohdassa muutaman hengenvedon ajan, jotta se, miltä hegittämisen ihme tuntuu kehollisena aistimuksena, ehtisi avautua tietoisuudellesi.

2.     Voimaantuminen kiitollisuuden avulla, 5-15 min

Tuo mieleesi kaikkia niitä asioita, joista voit olla kiitollinen ja iloinen. Kirjaa ne paperille, tee niistä näkyviä itsellesi.

Ne eivät löydy ehkä heti, sillä ns. suorittava mielemme on keskittää luonnostaan huomion siihen mikä on tavalla tai toisella huonosti. Normaalille aivotaajuudellemme on jopa vaikeaa havaita kaikkea sitä mikä on hyvin. Anna siis tälle harjoitukselle etenkin alussa aikaa. Harjoittelemalla siitä tulee yhä helpompaa.

Erityistä huomiota voit antaa asioille, joissa voit olla kiitollinen omalle aktiivisuudellesi. Oma osuutemme on myös niitä asioita, jotka jäävät suorittavalta mieleltämme (Default mode) helposti havaitsematta, kun sisäinen puhe saattaa sanoa, että tietenkin hoidit asian, sehän kuului hommiisikin. Olen opetellut, opettelen edelleen, kiittämään, onnittelemaan itseäni tuollaisesta puheesta välittämättä. Iloitsemaan vilpittömästi taidoistani, joskus jopa siitä helppoudesta jolla saan asioita aikaseksi. Kielteinen, haittaava puhe onkin vähentynyt ajan kanssa.

Huomaamalla ensin sen kaiken mikä on hyvin, mitä olen oppinut ja millä tavalla olen olleet merkityksellinen myös ihmisille saan tukevan pohjan, sydänkoherentin tilan suunnistaa kohti uutta.

Neurologit kertovat, että myönteisessä vireessä myös aivojemme uloimmat osat ovat käytettävissämme. Niissä sijaitsee korkein älykkyytemme, kuten sosiaalinen älykkyys. Voimme tehdä uudenlaisia havaintoja ja löytää luovia ratakaisuja. Kun molemmat aivopuoliskot tekevät yhteistyötä sekä innovatiivsuus että intuitio alkavat toimia.

Testaaminen ennen naulaamista

Intuitio on parhaimmillaan silloin kun tietoa on liian vähän tai kun sitä on liikaa. Intuitio auttaa suunnistamisessa, mutta kaipaa myös testaamista ja ehkä tarkennuksia. Itse testaan inuitiotani useammalla tavalla ennen asioiden kiinni naulaamista.

Ovatko realiteetit idean puolella? Aikataulu? Taloudelliset resurssit? Muut sitoumukset? Kumppanit?

Jos ovat, etenen. Jos eivät, harkitsen vielä. Ehkä hyvänkään idean aika ei vain ole vielä. Tutkailen ihmsiä, jotka liittyvät asiaan. Millaisen tuntuman saan heistä? Lähestyn, viestin, mutta jos en saa vastauksia, päästän irti ja kokeilen jonkun muun kanssa. Luotan, että ajan kanssa sellainen ihminen ja ihmiset, jonka kanssa resonoi löytyvät kyllä. Etenkin jos asia on kollektiivisestikin tärkeä. Ja jokainen kerta kun olen testannut ja jossain määrin epäonnistuntu olen oppinut jotain tärkeää, josta on hyötyä jatkossa.

Kumppaneiden kanssa tärkeää on löytää yhteinen tahtotila. Väkisin ei saa mitään tärkeää aikaseksi. Eikä yksin. Yhdessä sen sijaan teemme ihmeitä.

Lämmöllä

Erja

Mindfulness-ohjaaja CFM®, Rakentavan vuorovaikutuksen ohjaaja®, muutosagentti

¹ Raami, Asta, Älykäs intuitio ja miten käytämme sitä, Asta Raami ja Kustantamo S&S, 2016, Sydänkoherenssi ja sydämen viisaus, s. 223-227.

Seuraa meitä:
error

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *