Meditaatio hyvinvoinnillesi kynän ja paperin kanssa

Mitkä ovat ne asiat, joihin panostaminen tukee hyvinvointiasi, elämääsi kaikkein eniten?

inhimilliset-tarpeemme-ja-niista-nousevat-tunteet-erja-lahdenpera-helsinki-mindfulness-blogi

Osa 1 (3)

Mikä saa sinut hengittämään vapaammin ja voimaan paremmin?

Tämän kolmiosaisen kirjoituksen avulla löydät ne asiat, joihin panostaminen auttaa sinua, hyvinvointiasi kaikkein eniten.  Kun annat tämän olla kolmen päivän prosessin, alitajuntasi ehtii työstää ja osittain myös testata toiveitasi.

Prosessi mukailee Passion testiä (Passion Test, Janet Bray Attwood ja Chris Attwood, Viisas Elämä, 2017), hyödyntää sitä  tutkittua tietoa millä tavoin aivomme ja intuitiomme toimii parhaiten (Älykäs intuitio, Asta Raami ja Kustantamo S&S 2016) ja ammentaa Marshall Rosenbergin Nonviolent Communication menetelmän perusoivalluksista tunteista ja niiden juurista, inhimillisistä perustarpeistamme.

Elinvoimaa juurista

Kuvassa näkyvät ne inhimilliset perustarpeemme, jotka ovat meillä kaikilla, iästä, sukupuolesta, asemasta, kulttuurista riippumatta. Perustarpeidemme tehtävänä on huolehtia siitä, että olemme elinvoimaisia ja hyvinvoivia. Jos jokin tarpeemme ei tule tyydytetyksi, tilanteesta nouseva tunne (kuvassa puun lehti) on epämiellyttävä, voi huonosti. Jos taas levon tai vaikkapa merkityksellisyyden tarpeemme tulevat huolehdituiksi, elämänpuumme kukoistaa ja tuottaa hedelmää. Voimme niiltä osin hyvin ja säteilemme energiaa ja lämpöä myös ympäristöömme.

Sydänkoherenssin hyödyntäminen

Aivomme, kehomme ja intuitiomme toimii parhaiten silloin kun olemme sydänkoherenssissa. Tämän tilan voi luoda tekemällä kaksi helppoa harjoitusta peräkkäin. Aikaa kuluu yhteensä 7-10 min.

1. Mielen ja hermoston rauhoittaminen – 5 hengitystä

Hiljennä mieltä tuomalla huomio kehoon ja siihen kuinka keho tukeutuu alustaan. Aisti miten lihakset voivat pehmentyä sinua kannattelevalle alustalle. Siirrä sitten huomio siihen miten kehosi hengittää. Sulje silmäsi, tuo vaikka kätesi palleasi päälle ja huomaa millaisen hengityksen keho ottaa juuri nyt.  Anna kehon hengittää rauhassa 5 kertaa sisään ja ulos. Voit laskea hengityksen pituutta ja ehkä hengittää seuraavalla kerralla yhden sekunnin pidempään.

2. Myönteinen mieliala- 5-10 asiaa, jotka ovat hyvin juuri nyt

Toinen mitä tarvitaan sydänkoherenssiin on myönteinen, luottavainen mieliala. Siihen auttaa se, että listaat ne, mielellään 10 asiaa, jotka ovat elämässäsi hyvin juuri nyt. Listan kirjoittaminen käsin auttaa aivojasi parhaiten olemaan linjassa aikeesi kanssa. Asian suuruudella ei ole väliä, ainoastaan sillä, että voit vilpittömästi iloita siitä, että sinulla on vaikkapa turvallinen paikka kirjoittaa listaasi tai tämä ylellinen hetki, jolloin voit ajatella vain ja ainoastaan elämäsi tärkeimmän ihmisen, itsesi hyvinvointia.

  •         5 rauhallista, aistivaa sisään ja uloshengitystä käsi pallean päällä
  •         5-10 pientä ja isoa asiaa, jotka ovat hyvin elämässäsi juuri nyt

Eheä, elinvoimainen elämäsi, 10-15 asiaa

Kaikki alkaa tiedostamisesta. Sitä seuraa lähes automaattisesti huomion suuntaaminen ja sen lainalaisuuden hyödyntäminen, että se mihin suuntaat huomiosi vahvistuu elämässäsi.

Meillä kaikilla on tarpeita eheyden, autonomian, merkityksellisyyden, fyysisen hyvivoinnin suhteen. Olemme kaikki myös syvästi sosiaalisia olentoja ja kaipaamme yhteyttä, läheisyyttä, ymmärtämistä ja ymmärretyksi tulemista. Merkityksellisyytemme pohjaa usein sekä elämäntilanteeseemme että ainutlaatuisuuteemme. Tarvitsemme myös levollisuutta ja turvaa sekä keveyttä, iloa elämäämme.

Kirjoita, mieluiten yhdellä istumalla, 10-15 kohdan lista siitä kun voit parhaalla mahdollisella tavalla. Anna asioiden virrata, sillä tuottamalla paljon erilaisia asioita näkyviksi saat esille myös sen, mikä ei heti ole niin ilmeistä. Epäolennaiset karsiutuvat kyllä, jo huomenna. Aikaa kuluu 20-30 minuuttia.

Mitä silloin on totta? Mitä elämässäsi on silloin, kun toiveesi on toteutunut, jokin sinulle tärkeä inhimillinen tarpeesi on täyttynyt runsain mitoin?

Sinun ei tarvitse tässä kohtaa huolehtia realistisuudesta. Keskity siis siihen mitä todella haluaisit enemmän elämääsi olipa asia millä elämän alueella tahansa. Unelmoi vapaasti, keskity ainoastaan siihen mitä todella toivot. Se miten kaikki lopulta tapahtuu, avautuu seuraavissa, huomisen ja ylihuomisen askeleissa.

Ehkä haluat tutkia artikkelin kuvaa ja pohtia “huutaako” jokin tarve, (kuvassa juuret) elämässäsi nyt muita vahvemmin. Kun huomaat näin olevan, kuvaa itsellesi millaiselta tilanne näyttää kun tuo tarve on terveellä tavalla tullut täytetyksi. Mitä silloin on elämässäsi toisin kuin nyt?

Käy läpi fyysistä hyvinvointiasi, ihmissuhteitasi, työtäsi, kotiasi ja ympäristöäsi, turvallisuuttasi, henkilökohtaisia haaveitasi, ehkä myös sitä jälkeä, mitä haluaisit jättää jälkeesi, sitä panostusta, jonka haluat antaa kokonaisuudelle.

Jos huomaat, että esim. levon tarpeesi ei ole tullut täytetyksi niin kuvaa se tilanne, jolloin asia on korjaantunut. Esimerkiksi: “Menen hyvillä mielin ajoissa nukkumaan (klo 22?) ja nukahdan helposti.  Levollisesta yöstä herään hyväntuulisena ja virkeänä.”

Jos taas kaipaat taloudellista vakautta tai vahvempaa turvaa lause saattaa olla jotain tällaista. “Minulla on tililläni 2-6 kk:n perustarpeisiin riittävä summa ja kaikki kalliit velat on maksettu. Taloudellinen tilanteeni antaa minulle mahdollisuuden elää itseni näköistä elämää.”

Saat siis ajatella “mahdotonta”, sillä mahdotonkin on tosiasiassa mahdollista. Saat ajatella myös isosti, jonnekin 2-5-10 vuoden päähän. Sinun ei tarvitse näyttää listaasi kenellekään, joten voit kirjoittaa siihen juuri ne aidot toiveet, salaisetkin, joiden ajatteleminenkin saa sinut hengittämään vahvemmin, tuo lämpöä kehoosi ja saa energian virtaamaan.

Anna kehon auttaa

Jos huomaat jonkin toiveesi tai lauseen kohdalla kehon jotenkin vastustavan, niin tarkista, että onhan kyse on sinun toiveestasi, sinun omasta, henkilökohtaisesta tarpeestasi.  Olet ainutlaatuinen inhimillinen olento eikä kukaan muu ei ole samanlainen kuin sinä. Siksi sinulla kuuluukin olla aivan omanlaiset unelmasi.

  •          10-15 asiaa, jotka ovat kohdillaan silloin kun voit todella hyvin ja toteutat syvimpiä unelmiasi
  •         Kukin toiveesi 1-2 lauseella niin, että lause kuvaa tilannetta, jossa asiat ovat jo parhaalla mahdollisella tavalla.
  •          Anna ratkaisun olla avoin eli olet esim. unelmatyössäsi, mutta et välttämättä siinä organisaatiossa, joka tuli ensimmäiseksi mieleesi. Näin jätät elämälle väljyyttä toteuttaa toiveesi usemmalla kuin yhdellä tavalla.

Seuraavassa, huomisessa kirjoituksessa jatkamme havainnoiden mitkä toiveistamme ovat meille ne tärkeimmät. Kolmannessa, ylihuomisessa kirjoituksessa seuraamme sitä, miten saamme toiveemme toteutumaan alitajuntaa ja arkisia valintatilanteita hyödyntäen.

Nauti prosessista. Se parantaa kykyäsi saada näkyviksi ja siten myös lähemmäs toteutumista juuri ne asiat, jotka saavat sinun sielusi soimaan.

Rakkaudella

Erja Lahdenperä

P.S. Tiedän, että tämä toimii. Olen itse noudattanut tätä 2-3 vuotta ja häkellyttävän monta asiaa on asettunut minussa ja elämässäni toisin.

2 vastausta artikkeliin “Meditaatio hyvinvoinnillesi kynän ja paperin kanssa”

  1. Haasteellista on. Harjoitukset on tutumpia, mutta unelmalistanteko vaikeampaa. Elämä tällä hetkellä ennemminkin itseni ylittämistä, loogisen ajattelunpuutteen paikkailua jollain muulla. Mihinkään ei voi oikein luottaa ja samalla yrittää koota todistusaineistoa ja tapahtumaketjujen järjestystä. Rauhoittuminen auttaa, mutta sellaista määrää muistilappuja ei olekaan, jolla selviäisin tästä kudelmasta voittajana omin avuin. Mielenrauha on hyvä ystävä, muttei sitäkään voi liialla murheella rasittaa.-Joskus kärpänen kasvaa niin isoksi, että se selviää jopa lukin seitistä.

    1. Niin. Silloin kun on isoja ja vaikeita asioita hoidettavana ei oikein rohkene unelmoida. Se unelma voi olla myös jotain sellaista, joka on ihan lähellä sinua, lähellä omaa inhimillisyyttä, niitä todellisia tarpeita, jotka ovat totta juuri nyt.
      Kuulostaa siltä, että sinulla on sekä selkeyden ja että avun tarvetta. Voisitko kokeilla kuvata itsellesi sitä tilannetta, että tilanne selkiytyy ja voit nyt luottaa siihen miten asiat ovat? Ja tuon toisen toiveen kohdalla kuvaat itsellesi sitä tilannetta, että saat sellaista apua, jota tarvitset. Et vielä tiedä miten ja keneltä, mutta tiedät jo miltä tuntuu kun saat tarvitsemaasi apua.
      Kun tekee unelmalistaansa niin tässä kohdassa ei vielä tarvitse tietää kuinka asia tulee toteutumaan, sillä nyt vasta kirkastetaan sitä mitä tarvitset, mitä ihan oikeasti toivot tapahtuvan. Jos unelmalistan korvaisi sanalla tarve, todellinen perusinhimillinen tarve, toimisiko se silloin sinulle paremmin?
      Kukaan meistä ei selviä tässä elämässä ilman toisia. Emme edes olisi olemassa ilman toisia. Siksi on niin luonnollista tarvita, erityisesti kuvaamassasi isossa ja hankalassa tilanteessa, apua.
      Voisitko kirjata itsellesi sitä tilannetta, jossa saat kaipaamaasi apua? Kirjaaminen tekee sen näkyväksi, itsellesi tunnistettavaksi. Silloin pystyt myös helpommin ilmaisemaan sitä muille, niille, jotka ehkä kykenevät auttamaan tai tietävät kuka kykenisi. Ihmiset hyvin usein haluavat auttaa kunhan ymmärtävät millaista apua tarvitset.
      Palaa siihen tilanteeseen, tunteeseen että olet saanut apua, päivittäin. Ja katso mitä alkaa tapahtua.
      Rakkaudella
      Erja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *