Rajat ja kukoistaminen

Toiminta tuottaa muutosta. Aina.
Rajat auttavat meitä kukoistamaan.

Erja-Lahdenpera-Helsinki-Mindfulness-Rajat-ja-kukoistaminen

Puutarhurit kertovat, että saadaksesi kasvin kukkimaan sinun on tarjottava sille sekä otollisia kasvuolosuhteita että hiukan stressiä, esimerkiksi aavistuksen verran liian tiukkaa kasvualustaa.

Pätisikö sama meihin ihmisiin? Ihmisen ravinteikkaisiin olosuhteisiin voisi kuulua sopiva määrä lepoa ja liikettä, ravintoa, ihmissuhteita, mahdollisuutta oppia ja oikeutta päättää missä järjestyksessä asioita toteuttaa.

Tarpeemme muuttuvat elämäntilanteemme mukaan. Toipuessamme sairaudesta tarvitsemme erilaista asioita kuin silloin, kun meillä on kaikki aika ja energia käytössämme.

Rajat vapauttavat ja flow mahdollistuu

Tutkimuksissa on havaittu, että selkeästi rajatulla koulupihalla lapset käyttävät koko tilan hyödykseen. Sen sijaan pihalla, jossa ei ole selkeitä rajoja, lapset pysyttelevät enemmän alueen keskellä.

Flow-tilassa, siinä jossa tekeminen sujuu, ihminen kokee toimivansa optimaalisesti. Ponnistus on sopivan haasteellista ja tekijä motivoitunut. Silloin keskittyminenkin on lähes ponnistuksetonta. Käytössä oleva aika ja energia on varattuna juuri tähän toimintaan.

Tekemisen päämäärä on selkeä ja kykenee tunnistamaan milloin on päässyt maaliin. Tavoitteen on viisasta olla hiukan haasteellista, jolloin mielenkiinto syttyy mutta ei liian haasteellista, koska silloin ei enää tiedä miten edetä. Liian isoja kokonaisuuksia voi pilkkoa pienemmiksi. Jos vaikka kirjan esipuhe ei ota syntyäkseen voi kokeilla vaikka takakannen ja sisällysluettelon hahmottamista.

Tämän hetken rajat?

Elämäntilanteemme vaihtelee. Samoin se, mitä kulloinkin tarvitsemme kipeimmin. Ollessamme alikuntoisia tarvitsemme toimintaa, joka palauttaa tasapainon. Kun läheisemme on kriisissä, haluamme ehkä varata aikaa ollaksemme hänelle läsnä ja niin edelleen. Tasapainon hakeminen on jatkuva prosessi.

Uusi asioita opetellessa meidän on tärkeää raivata tilaa sille. On asioita, joita voimme vähentää ja toisaalta on ns. luovuttamattomia asioita, niitä, jotka pitävät meidät elossa sekä kirjaimellisesti että kuvaannollisesti.

Meillä saattaa olla luovuttamattomia rajoja

  • taloudessa ja fyysissä olosuhteissa
  • aikarajoja päivässä ja viikossa
  • kehon sietorajat
  • psyykkiset rajat

Erityisesti on täkeää tiedostaa millaiset asiat tekevät elämästämme elämisen arvoista.

  • läheisemme?
  • ilonaiheemme?
  • merkityksellisyyden kokemuksemme?

Joskus voi olla avuksi kun mietimme miten toivoisimme kuoleman kynnyksellä eläneemme. Elämä on nyt, ihan joka päivä, eikä vasta sitten kun se tai se asia on tapahtunut.

24/7

Meillä kaikilla on yhtä paljon aikaa käytettävissä. Osan ajastamme tarvitsemme lepoon ja asioiden sulatteluun, osan huolto-toimenpiteisiin ja elämän ylläpitämiseen. Osan ajastamme voimme käyttää tavoitteisiimme johtavaan toimintaan. Aikaa voi olla 5 minuuttia tai 5 tuntia. Yhtäkaikki aikaa ja energiaa on aina rajallisesti. Juuri rajallisuuden huomioiminen voi suunnata toimintaamme kaikkein hedelmällisimmin.

Mikä on siis perusasioiden minimiaika, jota tarvitsemme ylläpitääksemme elämää, jaksaaksemme? Mikä olisi ihanteellinen aika ja mikä on jo liioittelua tässä elämäntilanteessa?

On useampia elämänalueita, jotka on hyvä huomioida. Auttaa, jos muotoilee havaintonsa 3-5 selkeäksi tavoitteeksi. Tavoite on selkeä kun meille syntyy kirkas kuva siitä millaista on, kun tavoite on jo toteutumassa. Esimerkiksi: Levollisen illan jälkeen menen viimeistään klo _ nukkumaan ja nukahdan yllättävänkin helposti. Nukun hyvin ja herään aamulla virkeänä ja hymyilevänä.

Toiminnan taianomaisuus

Toiminta tuottaa aina muutosta. Emme pysty esimerkiksi lenkkeilemään ilman, että kehossamme ja mielialassamme tapahtuu muutoksia. Toiminta tuottaa muutosta. Aina. Jos johonkin olen itse oppinut luottamaan, niin tähän.

Aloitan itse usein pienimmästä ja helpoimmasta, jotta pääsen alkuun. Alkuun pääseminen itsessään tuottaa energiaa jatkaa niin pitkään, että toivottu muutos pääsee näkyväksi.

Teen päivittäin, useimmiten varhain aamulla kahvikupillisen kera n. 5 kohdan listan asioista, jotka toteutan sinä päivänä. Listalla on niitä asioita, joita teen rutiinien lisäksi. Toisinaan jokin asia saattaa viedä odottamattoman paljon aikaa tai sen toteuttaminen voi olla juuri sinä päivänä suoastaan mahdotonta. Asiat pysyvät silti listallani ja usein huomaan viimeistään kolmantena päivänä toteuttaneeni ne.

Psyykkeelleni on myös tärkeää huomata, että lista ohjaa toimintaani. Eksyn aika ajoin sivuraiteille ja silloin yksinkertainen luettelo arvojeni mukaisesta tekemisestä palauttaa minut raiteilleilleni. Tuntuu myös erinomaisen hyvältä merkata asia tehdyksi. Joskus saan energiaa saattaa asia päätökseen jo siitä, että voin merkata sen sitten tehdyksi.

Tavoitteiden tärkeyslista auttaa minua huolehtimaan niistä asioista, jotka pitävät minut elossa ja elinvoimaisena. Siksi kaikki suuret rakkauteni ovat aina tavoitelistalla. Toimet niiden eteen ovat joka päivä erilaiset.

Voisiko olla, että juuri rajautumalla terveellä tavalla meidän on mahdollista kukoistaa? Toteuttamalla meille tärkeitä asioita teemme elämästämme itsemme näköistä, arvokasta ja ainutlaatuista. Rajoistamme huolehtiminen on elämästämme huolehtimista. Rajoja ja rakkautta myös itsellemme.

Rakkaudella

Erja Lahdenperä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *