Nostetta ja energiaa

Erja Lahdenperä, blogi Nostetta ja energiaa

Psykologisissa tutkimuksissa on havaittu, että mitä onnellisempi ihminen on lähitessään ponnistelemaan jotakin tavoitetta kohti, sen helpommin hän saavuttaa tavoitteensa.

Sitten kun

Useimmiten me ajattelemme, että vasta saavutettuamme jotakin tiettyä voimme olla tyytyväisiä. Kyllä, tavoitteen saavutettuamme olemmekin hetken iloisia ja onnellisia. Mutta tuo hetki voi olla ohikiitävä tuokio ja sen jälkeen saattaa avautua tyhjä: entäs nyt? Siksi ei ehkä kannata panostaa ylettömästi sitten kun– tavoitteisiin vaan pikemmin keskittyä niihin asioihin, jotka auttavat sekä tavoitteiden saavuttamisessa että tuottavat hyvää mieltä.  Hallittavissa olevat askeleet rakentavat luottamusta sekä itseen että elämään jo matkalla tavoitteeseen.  Tai vielä tarkemmin: ennen ensimmäistä askeltakaan.  

ennen ensimmäistäkään askelta

Tilannekartoituksia tehdessä on viisasta nähdä paitsi se, mitä meillä ei vielä ole myös se laaja resurssien kirjo, joka meillä jo on. Omien resurssiensa havainnoiminen antaa voimia ja tekee näkyväksi kaiken sen, mitä voimme käyttää hyväksemme toiminnassamme.

Moni kutsuu tätä kiitollisuusharjoitukseksi. Jos sinusta tämä tuntuu hötöltä niin kokeile sanaa resurssikartoitus. Kumpaa sanaa käytätkin niin niiden asioiden huomaaminen, jotka energisoivat sinua nyt, vaikuttaa saman tien mielialaan. Mieliala on pitkälti yhtä energiatason kanssa.  Etsimällä esimerkiksi 10 asiaa, joista voit sinä päivänä iloita, saatat huomata, että välillä siellä on ns. pieniä asioita, kuten hyvältä maistuva kahvikupillinen ja välillä suuria, kuten rakkaan ihmisen hyvät uutiset.

Voit toteuttaa harjoituksen useammalla tavalla. Eräs tapa on kirjoittaa lyhyesti kaikki 10 asiaa. Etenkin käsin kirjoittaminen jättää aivoihin selkeämmän jäljen kuin näppäimistöllä kirjoitettu. Ja aivot ovat juuri se, johon vaikutusta haemme.

Energisyytesi kohoaa väistämättä. Löytäessäsi 10 asiaa, joista iloitset tai koet olevasi kiitollinen olet pannut liikkeelle  sellaista huomaamista, joka jatkossakin auttaa havaitsemaan asioita, jotka ovat hyvin. Saatat myös luontevasti todeta työkaverillesi ja ystävällesi jotain myönteistä ja näin mielialasi alkaa vaikuttaa myös muihin.

Henkilökohtainen resurssikartoitus vaikkapa näin
  1. Autossani on hyvä lämmitys. Olen tehnyt viisaita valintoja.
  2. Nastalenkkarit näillä keleillä. Onneksi hankin ne ja sain ne vielä edullisesti ja helposti. Hyvä minä.  
  3. Aamiainen antaa voimia. Hyvä, että kävin eilen kaupassa.
  4. Tiedän mistä aloittaa töissä. Tein listan kolmesta tärkeimmästä eilen.
  5. Lounaasta on huolehdittu puolestani. On hienoa astua valmiiseen pöytään.
  6. Tänään minulla on mahdollisuus kiittää kollegaa hienosti loppuun saatetusta hommasta.
  7. Asiakkailta saatu palaute auttaa…
  8. Illalla …
  9. Kumppani…
  10. Huomaan osaavani…

Pakko vai ilo

Mitä enemmän voit lisätä asioita, joissa voi kiittää omaa toimintaasi, sen vahvemmin lista vaikuttaa sinuun. Se lisää halukkuuttasi hoitaa jatkossakin asioita siksi, että niistä seuraa jotain hyvää. Että kaupassa ei olekaan pakko vaan ilo käydä, jotta illallisella tai aamiaisella olisi sitä mikä antaa voimia ja tuntuu nautinnolliselta. Kyllä, nautinnollisuus on myös tärkeää.

Pakko vai ilo? Ilon löytäminen voi kestää muutaman sekunnin pidempään. Pitää mennä hakemaan lapset vai … Kokeile, kumpi toimii sinulle paremmin.

Erja Lahdenperä

Mindfulness-ohjaaja, vuorovaikutuskouluttaja ja valmentaja.

P.S. Teen itse 10 kohdan kiitollisuusharjoituksen joka aamu, käsinkirjoittaen, kauniiseen muistikirjaan. Välillä tuntui, että aamuun oli pakkautunut niin paljon hyviä asioita, että jotain piti jättää pois. Jätin kiitollisuusharjoituksen. Ei mennyt montaa päivää kun palasin siihen, sillä sen vaikutus vireystasooni oli niin voimakas, että päätin, että ainakin sen pidän. Näin jo useamman vuoden.  

Erja

Seuraa meitä:
error

2 vastausta artikkeliin “Nostetta ja energiaa”

    1. Kiitos Kaarina, että kerroit.
      On motivoivaa kuulla, että kirjoitus vastasi aitoon tarpeeseen.
      Aurinkoisin terveisin
      Erja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *