Tavan juurtumisaika 21 päivää

Kylvä ajatus ja korjaa teko;
kylvä teko ja korjaa tapa;
kylvä tapa ja korjaa luonne;
kylvä luonne ja korjaa kohtalo.

William Makepeace Thackeray

Vastus voitetaan askel askeleelta

Meissä kaikissa on paljon pysyvyyttä, taipumusta toimia siten kuin aina ennenkin. Joogafilosofit kutsuvat sitä tamakseksi. Meissä on myös liikkeellepanevaa voimaa, joogafilosofian sanoin rajasisuutta. Kolmas perusvoima meissä ja maailmankaikkeudessa on sattva. Sattva on tasapainoa näiden kahden, pysyvyyden ja liikkeen välillä. Uusi, toimiva tapa, joka vastaa omia arvojamme on sattvaa, harmoniaa, puhtautta.

Tarvitsemme energiaa muuttaakseemme totuttuja tapojamme. Siksi se usein tuntuu tilan raivaamiselta, pakottamiseltakin. Ehkä eniten auttaa kuitenkin muistaminen, sen syyn herättäminen miksi tuotamme tätä muutosta. Se saattaa olla terveyden tai tasapainon kaipuu, voi olla, että toivomme elämämme olevan enemmän omissa käsissämme, kaipaamme autonomiaa. Tai kaipaamme sitä rauhaa, jota uusi, valitsemamme toiminta tuottaa. Mikä tahansa se inhimillinen perustarve onkin, se on sellaisenaan kaunis ja tärkeä. Siksi se toiminta, joka auttaa meitä huolehtimaan siitä perustarpeesta on kaunis ja tärkeä kaikessa yksinkertaisuudessaan.

21 päivää

Uuden asian tavaksi saattaminen pienentää vastuksen olemattomiin. Tämä tapahtuu n. 21 päivässä.

Aluksi tulee löytää tila ja aika tehdä tätä uutta asiaa. Kun säännöllisesti varaat siihen tekemiseen tarvitsemasi ajan samasta kohtaa arkeasi, uusi tapa alkaa asettua ja syventyä. Päivä päivältä vastus pienenee ja vähitellen itse tekeminen pääsee avautumaan yksityiskohtaisemmin. Huomaat jopa nauttivasi siitä. Ja jollet nauti itse tekemisestä nautit siitä mitä sait aikaan.

10 päivässä tapa alkaa asettua, vastus pienenee

Elämän vaihtelevuus tuo omat mutkansa. Esimerkiksi kipeänä ei ehkä kyennyt pitämään tapaa yllä, joten siihen on asetuttava uudestaan. Onneksi aloittaminen on kerta kerralta helpompaa sillä sinulla on jo solumuistissa miltä tuntuu asettua tuohon valitsemaasi toimintoon.

Itselläni tällainen uusi rupeama oli isohkon leikkauksen jälkeen meditoinnin ottaminen jälleen osaksi aamurutiineja. Kun keho kykeni jälleen istumaan ja kipulääkitys ei ollut enää niin vahva ja energia alkoi palata niin hain sopivaa kohtaa aamussani. Huomasin, että minun oli tärkeää pitää paikoillaan muutama asia: kissan ruokkiminen, kahvin keittäminen, hampaiden pesu, vesilasillinen, kiitollisuuspäiväkirjan kirjoittaminen kahvin kera,  päivän 5 tärkeimmän toimen kirjaaminen. Sen jälkeen puuroainekset valmiiksi, suihku. Sitten on meditoinnin vuoro, ennen varsinaista aamiaista.

Huomasin, että oli tärkeää pitää aikataulusta kiinni. Siksi ei saanut päästää liikaa asioita väliin, sillä ne veivät mieltä muualle ja viivästyttivät aikataulua.

Sama toimintojen järjestys auttoi kehoa ja mieltä tunnistamaan, että nyt on tämän asian vuoro. Kaikki se sisäinen keskustelu, jota joskus huomaa kuuntelevansa: “viitsinkö, ehdinkö, onko tästä hyötyä?” oli poissa. Saatoin vain keskittyä siihen miten haluan tämän mietiskelyn nyt toteuttaa. Omaksuinkin pian tutun tavan ja loin järjestyksen, jossa olen nyt viihtynyt. Järjestys auttaa minua asettumaan ensin kehoon, tulemaan juuri tähän hetkeen. Seuraavaksi käytän erästä pitkähköä hyvien asioiden muistamisluetteloa ajatellen jokaista kohtaa siitä, tunnistaen mitä se tarkoittaa minulle. Sen jälkeen otan mieleeni ja ennen kaikkea sydämeeni sen arvokkaan hahmon, joka minulle edustaa parasta, korkeinta hyvää sekä rakkautena, taitona että tahtona. Tämä on siis eräänlaista turvautumismeditaatiota.

Puhelimessa on hälytys 20 minuutin kohdalla. Joskus huomaan odottavani sitä, toisinaan se yllättää minut. Välillä olen keskittyneempi, välillä huomaan ajan kuluneen triviaaliempien asioiden parissa. Otan kuitenkin jokaisen harjoituksen juuri sellaisena kuin se on. Totean sen ja siirryn päivän töissäni eteenpäin. Jos se tuntui menneen phasti pieleen se vahvistaa seuraavan kertaista meditaatiotani. Huomaan olevani paremmin hereillä ja keskittyväni tarkemmin.

Elämän tuomat mutkat

Sain sittemmin nuhan ja kurkkukivun, kuumetta ja yskän. Meditointiin tuli jälleen pakollinen tauko kun en kertakaikkiaan jaksanut. Siispä haen rytmin uudestaan. Taas samassa järjestyksessä. Ja taas pitäen huolta asioiden järjestyksestä, aikataulusta. Nyt meditointi kuitenkin asettuu jo yhdessä, kahdessa päivässä.

Tärkeiden asioiden muistaminen

Kyky palata siihen mitä kokee tärkeäksi on yksi tärkeimmistä taidoistamme. Siksi se mikä on meille tärkeää on niin arvokasta hahmottaa. Minulla on edelleen ylöskirjoitettuna ne 5 vuoden vaihteessa valitsemaani asiaa. Ja joka päivä, kunnes meditoinnista on tullut täysin automaattisista, 5 kohdan tekemisen listassani lukee meditointi.    

Miksikö? Siksi, että minulla on tarve löytää itsestäni se motivaatiotaso, johon luotan kaikkein eniten: rakkaus kaikkeen elävään.

Entä sinä? Mihin sinä haluat saada yhteyden tänään? Huomenna? Ylihuomenna?

Erja Lahdenperä

PS. Jos sinulle tärkeimpien asioiden löytäminen on uutta niin lue kirjoitukseni Meditaatio hyvinvoinnillesi kynän ja paperin kanssa. Löydät siitä ja seuraavista kirjoituksistani selostuksen koko tästä kullanhuuhdonnan prosessista.

Elinvoimainen vuotesi 2020

Meditaatio hyvinvoinnillesi kynän ja paperin kanssa, osa 4. Osat 1-3 löydät edellisistä blogikirjoituksista.

Hyvinvointikompassi vuodelle 2020

  • 5 intohimoasi antavat suunnan koko vuodelle.
  • Lause listasi lopussa: Tai jotain vielä parempaa pitää elämälle ja itsellesi onnellisten sattumusten ovia avoinna.
  • 12 kk ja tämän vuoden 366 päivää avaavat lukemattomia mahdollisuuksia edetä.
  • Kirjaa kullekin kuukaudelle 3 tärkeintä tekemistä. Kirjaa vain yksi kuukausi kerrallaan, jotta elämälle ja asioille jää aikaa kehkeytyä.
  • Uusi tapa asettuu 21 päivässä. Vastus vähenee ja kiinnostus lisääntyy.
  • Joka päivä 5 pientä asiaa intohimojesi ja tavoitteidesi mukaisesti tuottaa takuuvarmasti tuloksia. Jo 2 min/tekeminen kerryttää vuodessa 732 intensiivistä minuuttia, 12,2 täyttä tuntia. Pienet askeleet pitävät sinut valitsemassasi suunnassa.
  • Kun havaitset edistyväsi panostuksesi lisääntyy automaattisesti. Riittää, että pidät tekemisen riittävän pienenä aluksi ja huomaat edistymisesi.
  • Nauti päivittäin.

Klikkaa kuvaa ja lataa kompassi se omalle koneellesi. Tulosta ja kirjaa siihen unelmasi sekä tämän kuukauden tavoitteesi.

Onnellista ja parantavan elinvoimaista vuotta 2020!

Rakkaudella

Erja