Meditaatio hyvinvoinnillesi kynän ja paperin kanssa 3.

Mitkä ovat ne 5 tekoa, jotka tukevat hyvinvointiasi, elämääsi tänään parhaiten?

Unelmiemme-puutarha-Erja-Lahdenpera-Helsinki-Mindfulness

Osa 3 (3)

Unelmiemme puutarha

Kun olet toiminut kahden edellisen kirjoitukseni mukaisesti, sinulla on nyt 5 tärkeintä unelmaasi tärkeysjärjestyksessä.

Olet kirjoittanut ne ylös niin, että pystyt näkemään ne toteutuneina. Voit mielikuvituksessasi käyskennellä toteutuneessa, katsella ympärillesi ja nauttia lopputuloksesta.

Masterplan talteen

Kirjoita nyt ne 5 unelmaasi ylös esimerkiksi postikortin kokoiselle kartongille. Tee niitä useampi, jotta voit sijoittaa ne paikkoihin, joissa näet ne usein. Voit kuvata kutakin unelmaa myös jollain symbolilla. Piirtää terveysunelmasi symboliksi esimerkiksi auringon tai puun, rakastaville ihmissuhteillesi sydämen jne. Olennaista on, että näet ja muistat tärkeät unelmasi usein, törmäät niihin silloinkin kun olet tekemässä muuta.

Palaa päivittäin tähän suureen suunnitelmaasi, 5 kultahippuusi. Psyykeelle, alitajunnalle otollisia hetkiä ovat aamu, lounastauko ja hetki ennen nukkumaanmenoa.

Puutarhan perustaminen

Mikään tässä maailmassa ei rakennu itsekseen. Tarvitsemme pohjapiirustuksen, ajatuksen, jota nyt lähdemme toteuttamaan askel askeleelta.

  1. Tilan raivaaminen on usein ensimmäinen askel. Se voi tarkoittaa sitä aikaa päivässä, jolloin voisit toteuttaa haluamaasi asiaa tai se voi tarkoittaa tekemisellesi sopivan fyysisen tilan luomista.
  2. Seuraavan mahdollinen teko? Ehkä on talvi etkä vielä voi istuttaa mitään. Mutta voit lueskella erilaisten kasvien ominaisuuksista, siitä, mitä kukin vaatii kukoistaakseen parhaalla mahdollisella tavalla.
  3. Mikä on sopiva ajankohta seuraavalle askeleelle? Pilko tavoite sopiviksi rupeamiksi. Näin ne pisimmätkin matkat taivalletaan. Askel askeleelta.

Pävittäin 5 pientä tekoa

Kirjaa joka päivä, mieluiten aamulla, 5 asiaa, joilla autat unelmasi toteuttamista. Niiden kuuluu olla riittävän pieniä, jotta varmasti pystyt toteuttamaan ne. Onnistuminen pienessä tukee sinua paremmin kuin epäonnistuminen suuressa.

Jos vaikka päätit terveytesi vuoksi käydä salilla, voisit vaikka ensimmäisenä päivänä tarkistaa, että sinulla on sopivat välineet. Seuraavana päivänä voit ehkä tehdä matkan salin ovelle tarkistaaksesi paljonko aikaa siihen menee. Kolmantena mahdollisesti astut jo sisälle ja tutustut laitteisiin.

Juurtumisaika 21 päivää

Kaikki uudet tavat herättävät meissä ensialkuun luontaista vastustusta. Jatkaessamme niiden toistamista luomme aivoissamme uusia neurologisia yhteyksiä ja toisto toistolta vastus muuttuu vähäisemmäksi kunnes alkaa tapahtua automaatiota. Huomaamme olevamme menossa salille ilman sen suurempaa suunnittelua ja valmistelua. Olemme harjoitelleet niin monta kertaa kassimme pakkaamista, matkaa, tutustuneet laitteisiin ja löytäneet missä järjestyksessä meidän kannattaa laitteissa treenata, että tuntuu luontevalta käyttää 30-45 min tehokkaasti eri lihaksia ja liikeratoja vahvistaen. Ehkä toisena päivänä vahvistamme ennen kaikkea jalkoja ja toisena ylävartaloa. Ehkä keskivartalo on kuvioissa jokaisena salipäivänä.

Mitään puutarhaa ei perusteta hetkessä. Anna siis itsellesi aikaa löytää juuri ne tavat, jotka istuvat elämääsi parhaiten. Voi olla, että se toiminto, jota havittelit ensi alkuun ei olekaan se, joka viihtyy arjessasi. Kokeile silloin toista tapaa. Olennaista on, että pysyt edelleen linjassa unelmiesi kanssa.

Välillä elämä tarjoaa ratkaisuja, jotka istuvat erinomaisesti arkeesi. Pitämällä päämääräsi selkeänä mielessäsi ja sydämessäsi tunnistat kun sinulla on mahdollisuus edetä unelmasi suuntaan. Se voi olla vaikka sellaisen ihmisen tapaaminen, joka kaipaa treenikaveria, se voi olla törmääminen ulkotreenipaikkaan, jossa laitteet ovat käytettävissäsi kaikkina vuorokauden aikoina aivan ilmaiseksi.

Aloita pienestä. Vastenmielisimmillekin, raskaimmillekin tehtäville voi yleensä antaa 2 min/päivä. Jos illalla asiat ovat hitusenkin paremmin kuin aamulla, olet jo tukevasti etenemässä. Vuodessa on 365 päivää ja kun jokaisena päivänä matka etenee hiukan, vuoden kuluttua muutos on jo merkittävä.

Kiitollisuusharjoitus tueksi

Kiitollisuusharjoituksella vahvistat istutuksiasi, uudenlaisia tekemisiäsi. Se toimii tehokkaana motivaattorina ja uskon lujittajana, sillä se tekee edistymisen näkyväksi. Parasta on kun voit kiittää itseäsi jostain tekemisestä, vaikka kuinka pienestä, unelmasi eteen. Esimerkiksi, että muistit sängyssä kaikki 5 unelmaasi ja ehkä viivyit yhdessä niistä elävämmin ennen nukahtamistasi.

Itse tykkään kirjata 10 asiaa aina aamuisin. Toinen hyvä hetki on ennen nukkumaamenoa.

Tiivistetysti

  • Lue 5 kohdan master planisi päivittäin
  • Kirjaa sitten 5 pientä asiaa, jotka tänään teet unelmiesi totuttamiseksi. 2 min/tehtävä on jo hyvä aika.
  • Merkitse illalla, mitkä niistä tuli tehtyä. Huomaat, että etenet.
  •  Jos et saanut tehtyä, niin ota opiksi. Kirjaa seuraavalla kerralla pienempi askel varmistaaksesi onnistumisesi. Tärkeää ei ole määrä vaan suunta.
  • Huomaa 21 päivän jälkeen mitä on tapahtunut. Laita päivämäärä kalenteriisi niin muistat tehdä sen. Prosenttilukusi on saattanut nousta.

Opit vähitellen yhä taitavammaksi. Luota itseesi, luota elämään.

Opit olemaan elämäsi puutarhuri

Minkään ei tarvitse olla kiveen hakattua. Voit tarkistaa unelmiesi sisältöä ja arvojärjestystä esimerkiksi 6 kk:n kuluttua. Voi olla, että olet silloin edennyt niin hyvin, että jokin on jo asettunut osaksi elämääsi ilman sen suurempia ponnistuksia. Tai voi olla, että elämä on tuonut uusia mahdollisuuksia tai uusia haasteita. Ne kaikki kuuluvat elämäämme. Vähitellen kehitymme yhä taitavimmiksi puutarhureiksi.

Opimme kuinka huoltaa puutarhaamme sekä helteillä että kaatosateissa, opimme pärjäämään yllättävissäkin olosuhteissa.  Opimme elämään puutarhamme kanssa. Siellä missä jokin kukoistaa luonnostaan, sen annamme olla. Siellä missä jokin ei näytä viihtyvän, teemme muutoksia. Usein pieni korjausliike riittää.

”Jos haluat olla päivän onnellinen, juo itsesi humalaan.

Jos haluat olla vuoden onnellinen, mene naimisiin.

Jos haluat olla koko elämän onnellinen, aloita puutarhanhoito.”

Kiinalainen sanalasku

Rakkaudella

Erja

P.S. Kuulen mielelläni, miten unelmien löytäminen ja kiteyttäminen on sujunut. Ja miten itse puutarhanhoito sujuu. Pitikö 21 päivän sääntö sinun kohdalla paikkansa? Voit kirjoittaa ne kommentteina tähän tai lähettää sähköpostia erja.lahdenpera@helsinkimindfulness.fi

Kiittäen

Erja

Seuraa meitä:
error

Meditaatio hyvinvoinnillesi kynän ja paperin kanssa 2.

Mitkä ovat ne 5 asiaa, joihin panostaminen tukee hyvinvointiasi, elämääsi kaikkein eniten?

5 tärkeintä toivettasi

Kullan huuhtomista

Eilisen kirjoituksen jälkeen sinulla on useamman kohdan lista asioista, joiden toivoisit olevan toisin kuin mitä ne ovat nyt.

Miksi juuri tämä toive?

Lue listaasi, ja pohdi kunkin toiveen kohdalla miksi toivot sen toteutuvan. Kirjoita vastauksesi ylös. Niiden inhimillisten tarpeiden tunnistaminen mikä on kunkin toiveen takana voi auttaa ymmärtämään itseäsi paremmin. Et ehkä kaipaa konmaritusta siksi että ystävätkin ovat sen ovat tehneet vaan siksi, että kaipaa helppoutta ja selkeyttä elämääsi ja haluat päästää aidosti irti vanhasta aloittaaksesi jotain uutta.

5 kultahippua

Sinulla todennäköisesti on listallasi enemmän kuin 5 toivetta, unelmaa. Käy ne läpi ja merkkaa ne toiveet, jotka tuntuvat olevan sinulle juuri nyt tärkeämpiä kuin muut. Jos vastauksia tuli enemmän kuin 5, käy merkatut läpi ja merkkaa vielä kerran ne keskeisimmät, tärkeimmät unelmasi.  Jatka kunnes jäljellä on 5 kuvausta siitä miten asiat ovat silloin, kun voit todella hyvin, toteutat itsesi näköistä elämää ja tuotat hyvää myös ympäristöösi omalla, ainutlaatuisella tavallasi.  

Kullan kirkastaminen

Miten ilmaiset sitä tilannetta kun kaikki on hyvin? Muotoilemme lauseita niin, että ne ovat lopulta yksinkertaisia ja alitajunnallemme ymmärrettäviä. Alitajunnalle kannattaa puhua selkokieltä ja tekojen kieltä.  Voisit kuvata mitä teet silloin kun kaikki on parhain päin.  Teet, nautit, vastaanotat…. Vastauksesi kysymykseen miksi saattaa auttaa muotoilemaan ja muistamaan miksi juuri tämä unelma on sinulle tärkeä. Ehkä raha sinänsä ei merkitse, mutta se mitä sillä saat, on se joka saa sinut kukoistamaan.  

Alitajunta ymmärtää konkretiaa: päivämääriä, numeroita. Alitajunta ymmärtää tunteita ja hyvivointia.

Älä käytä negaatiota, sillä sitä alitajuntamme ei ymmärrä. Jos kirjoitat, että olet velaton alitajunta kuulee siinä sanan velka ja takertuu siihen. Voisit vaikka ilmaista, että rahasi ovat omiasi.

Tiivistä toiveesi  1-2 lauseeseen. Tarkista vielä, että tunnistat sen tilanteen milloin toiveesi on täyttynyt.

Jo hallussasi oleva kulta näkyväksi

Käy nyt läpi ne 5 kirkkaasti muotoiltua toivettasi ja pohdi kunkin unelmasi kohdalla kuinka paljon se on totta jo nyt.  Merkkaa se vaikka prosenttimääränä. Toiveesi on ehkä saada kaikki 100%, mutta saatat havaita, että olet jo toivomallasi tiellä ja huomaamattasi tehnyt monia asioita, jotka ovat auttaneet sinut hyvään alkuun.  Sinulla saattaa olla jo 5-50% unelmastasi kasassa.

Aarteiden järjestäminen

Enää se tärkeysjärjestys. Aloita tärkeimmästä. Jos sinun on vaikea valita niin voit kysyä itseltäsi, että jos voit saada vain toisen noista kahdesta niin minkä silloin valitset. Numeroi toiveesi tärkeysjärjestykseen. Voimme kulloinkin toteuttaa vain yhtä asiaa ja siksi on tärkeää tiedostaa oma tärkeysjärjestyksemme.

Alitajunnan aktivoiminen

Lue nyt tiivistettyä unelmaasi. Anna kunkin toiveesi saada mielikuvituksesi ja kehosi elämään, tunnista millainen on kehollinen olotilasi kun toiveesi on jo toteutunut. Miltä ympäristösi näyttää? Keiden kanssa olet silloin? Mitä teet/te?

Nauti unelman aktivoinnista ja alitajunnallesi viestimisestä. Tämä on tärkeää, jotta koko olemuksesi tunnistaa tavoitteesi.

Lue listasi läpi vielä ennen nukkumaamenoa, anna toiveidesi tulla mukaan yöhön, kirkastua siellä.

Nuku hyvin.

Huomenna jatkamme.

Lämmöllä

Erja

Seuraa meitä:
error

Meditaatio hyvinvoinnillesi kynän ja paperin kanssa

Mitkä ovat ne asiat, joihin panostaminen tukee hyvinvointiasi, elämääsi kaikkein eniten?

Osa 1 (3)

Mikä saa sinut hengittämään vapaammin ja voimaan paremmin?

Helsinki-Mindfulness-photo-Erja-Lahdenpera

Tämän kolmiosaisen kirjoituksen avulla löydät ne asiat, joihin panostaminen auttaa sinua, hyvinvointiasi kaikkein eniten.  Kun annat tämän olla kolmen päivän prosessin, alitajuntasi ehtii työstää ja osittain myös testata toiveitasi.

Prosessi mukailee Passion testiä (Passion Test, Janet Bray Attwood ja Chris Attwood, Viisas Elämä, 2017), hyödyntää sitä  tutkittua tietoa millä tavoin aivomme ja intuitiomme toimii parhaiten (Älykäs intuitio, Asta Raami ja Kustantamo S&S 2016) ja ammentaa Marshall Rosenbergin Nonviolent Communication menetelmän perusoivalluksista tunteista ja niiden juurista, inhimillisistä perustarpeistamme.

Elinvoimaa juurista

Kuvassa näkyvät ne inhimilliset perustarpeemme, jotka ovat meillä kaikilla, iästä, sukupuolesta, asemasta, kulttuurista riippumatta. Perustarpeidemme tehtävänä on huolehtia siitä, että olemme elinvoimaisia ja hyvinvoivia. Jos jokin tarpeemme ei tule tyydytetyksi, tilanteesta nouseva tunne (kuvassa puun lehti) on epämiellyttävä, voi huonosti. Jos taas levon tai vaikkapa merkityksellisyyden tarpeemme tulevat huolehdituiksi, elämänpuumme kukoistaa ja tuottaa hedelmää. Voimme niiltä osin hyvin ja säteilemme energiaa ja lämpöä myös ympäristöömme.

Sydänkoherenssin hyödyntäminen

Aivomme, kehomme ja intuitiomme toimii parhaiten silloin kun olemme sydänkoherenssissa. Tämän tilan voi luoda tekemällä kaksi helppoa harjoitusta peräkkäin. Aikaa kuluu yhteensä 7-10 min.

1. Mielen ja hermoston rauhoittaminen – 5 hengitystä

Hiljennä mieltä tuomalla huomio kehoon ja siihen kuinka keho tukeutuu alustaan. Aisti miten lihakset voivat pehmentyä sinua kannattelevalle alustalle. Siirrä sitten huomio siihen miten kehosi hengittää. Sulje silmäsi, tuo vaikka kätesi palleasi päälle ja huomaa millaisen hengityksen keho ottaa juuri nyt.  Anna kehon hengittää rauhassa 5 kertaa sisään ja ulos. Voit laskea hengityksen pituutta ja ehkä hengittää seuraavalla kerralla yhden sekunnin pidempään.

2. Myönteinen mieliala- 5-10 asiaa, jotka ovat hyvin juuri nyt

Toinen mitä tarvitaan sydänkoherenssiin on myönteinen, luottavainen mieliala. Siihen auttaa se, että listaat ne, mielellään 10 asiaa, jotka ovat elämässäsi hyvin juuri nyt. Listan kirjoittaminen käsin auttaa aivojasi parhaiten olemaan linjassa aikeesi kanssa. Asian suuruudella ei ole väliä, ainoastaan sillä, että voit vilpittömästi iloita siitä, että sinulla on vaikkapa turvallinen paikka kirjoittaa listaasi tai tämä ylellinen hetki, jolloin voit ajatella vain ja ainoastaan elämäsi tärkeimmän ihmisen, itsesi hyvinvointia.

  •         5 rauhallista, aistivaa sisään ja uloshengitystä käsi pallean päällä
  •         5-10 pientä ja isoa asiaa, jotka ovat hyvin elämässäsi juuri nyt

Eheä, elinvoimainen elämäsi, 10-15 asiaa

Kaikki alkaa tiedostamisesta. Sitä seuraa lähes automaattisesti huomion suuntaaminen ja sen lainalaisuuden hyödyntäminen, että se mihin suuntaat huomiosi vahvistuu elämässäsi.

Meillä kaikilla on tarpeita eheyden, autonomian, merkityksellisyyden, fyysisen hyvivoinnin suhteen. Olemme kaikki myös syvästi sosiaalisia olentoja ja kaipaamme yhteyttä, läheisyyttä, ymmärtämistä ja ymmärretyksi tulemista. Merkityksellisyytemme pohjaa usein sekä elämäntilanteeseemme että ainutlaatuisuuteemme. Tarvitsemme myös levollisuutta ja turvaa sekä keveyttä, iloa elämäämme.

Kirjoita, mieluiten yhdellä istumalla, 10-15 kohdan lista siitä kun voit parhaalla mahdollisella tavalla. Anna asioiden virrata, sillä tuottamalla paljon erilaisia asioita näkyviksi saat esille myös sen, mikä ei heti ole niin ilmeistä. Epäolennaiset karsiutuvat kyllä, jo huomenna. Aikaa kuluu 20-30 minuuttia.

Mitä silloin on totta? Mitä elämässäsi on silloin, kun toiveesi on toteutunut, jokin sinulle tärkeä inhimillinen tarpeesi on täyttynyt runsain mitoin?

Sinun ei tarvitse tässä kohtaa huolehtia realistisuudesta. Keskity siis siihen mitä todella haluaisit enemmän elämääsi olipa asia millä elämän alueella tahansa. Unelmoi vapaasti, keskity ainoastaan siihen mitä todella toivot. Se miten kaikki lopulta tapahtuu, avautuu seuraavissa, huomisen ja ylihuomisen askeleissa.

Ehkä haluat tutkia artikkelin kuvaa ja pohtia “huutaako” jokin tarve, (kuvassa juuret) elämässäsi nyt muita vahvemmin. Kun huomaat näin olevan, kuvaa itsellesi millaiselta tilanne näyttää kun tuo tarve on terveellä tavalla tullut täytetyksi. Mitä silloin on elämässäsi toisin kuin nyt?

Käy läpi fyysistä hyvinvointiasi, ihmissuhteitasi, työtäsi, kotiasi ja ympäristöäsi, turvallisuuttasi, henkilökohtaisia haaveitasi, ehkä myös sitä jälkeä, mitä haluaisit jättää jälkeesi, sitä panostusta, jonka haluat antaa kokonaisuudelle.

Jos huomaat, että esim. levon tarpeesi ei ole tullut täytetyksi niin kuvaa se tilanne, jolloin asia on korjaantunut. Esimerkiksi: “Menen hyvillä mielin ajoissa nukkumaan (klo 22?) ja nukahdan helposti.  Levollisesta yöstä herään hyväntuulisena ja virkeänä.”

Jos taas kaipaat taloudellista vakautta tai vahvempaa turvaa lause saattaa olla jotain tällaista. “Minulla on tililläni 2-6 kk:n perustarpeisiin riittävä summa ja kaikki kalliit velat on maksettu. Taloudellinen tilanteeni antaa minulle mahdollisuuden elää itseni näköistä elämää.”

Saat siis ajatella “mahdotonta”, sillä mahdotonkin on tosiasiassa mahdollista. Saat ajatella myös isosti, jonnekin 2-5-10 vuoden päähän. Sinun ei tarvitse näyttää listaasi kenellekään, joten voit kirjoittaa siihen juuri ne aidot toiveet, salaisetkin, joiden ajatteleminenkin saa sinut hengittämään vahvemmin, tuo lämpöä kehoosi ja saa energian virtaamaan.

Anna kehon auttaa

Jos huomaat jonkin toiveesi tai lauseen kohdalla kehon jotenkin vastustavan, niin tarkista, että onhan kyse on sinun toiveestasi, sinun omasta, henkilökohtaisesta tarpeestasi.  Olet ainutlaatuinen inhimillinen olento eikä kukaan muu ei ole samanlainen kuin sinä. Siksi sinulla kuuluukin olla aivan omanlaiset unelmasi.

  •          10-15 asiaa, jotka ovat kohdillaan silloin kun voit todella hyvin ja toteutat syvimpiä unelmiasi
  •         Kukin toiveesi 1-2 lauseella niin, että lause kuvaa tilannetta, jossa asiat ovat jo parhaalla mahdollisella tavalla.
  •          Anna ratkaisun olla avoin eli olet esim. unelmatyössäsi, mutta et välttämättä siinä organisaatiossa, joka tuli ensimmäiseksi mieleesi. Näin jätät elämälle väljyyttä toteuttaa toiveesi usemmalla kuin yhdellä tavalla.

Seuraavassa, huomisessa kirjoituksessa jatkamme havainnoiden mitkä toiveistamme ovat meille ne tärkeimmät. Kolmannessa, ylihuomisessa kirjoituksessa seuraamme sitä, miten saamme toiveemme toteutumaan alitajuntaa ja arkisia valintatilanteita hyödyntäen.

Nauti prosessista. Se parantaa kykyäsi saada näkyviksi ja siten myös lähemmäs toteutumista juuri ne asiat, jotka saavat sinun sielusi soimaan.

Rakkaudella

Erja Lahdenperä

P.S. Tiedän, että tämä toimii. Olen itse noudattanut tätä 2-3 vuotta ja häkellyttävän monta asiaa on asettunut minussa ja elämässäni toisin.

Seuraa meitä:
error