Sydän koherentissa tilassa

Ennen uusia päätöksiä ja suunnitelmia on arvokasta auttaa itseämme olemaan tilassa, jossa pää ja sydän ovat tasapainossa. Silloin aivomme, luottamuksemme ja sisäinen tietomme eli intuitiomme toimivat parhaalla mahdollisella tavalla.

 

Sydänkoherenssi

Lähteen MINDFULNESS-keskus, sydänkoherenssi, Erja Lahdenperä

Intuition tutkija Asta Raami kirjassaan Älykäs intuitio nimittää sydänkoherenssiksi tilaa, jossa ihminen on kokonaisvaltaisesti harmonisessa tilassa. “Sydämenrytmin, hengityksen, verenpaineen, hormonien tuotannon, signaalien välityksen ja elinten välillä on silloin tasapaino. Tämä tekee ihmisestä elinvoimaisen ja joustavan, resilientin. Energia lisääntyy, ajattelu on selkeämpää – ja intuitio toimii paremmin. – Yksi sydänkoherenssin hyötyjistä ovat nimenomaan aivot ja intuitio. – Sydämen signaaleista on havaittavissa asioita, jotka tulevat tietoiseen mieleen vasta viiveellä.”

Sydänkoherenssi on mitattavissa laboratoriossa.  Voimme myös kehittää kykyämme tunnistaa millaisessa tilassa keho-sydän-mielemme on. ¹

 

Sydänkoherenssin vahvistaminen

Asta Raami sanoo parhaita keinoja olevan rauhoittuminen ja positiivisten tunteiden aktivoiminen. Kiitollisuus, voimaantumisharjoitus, kuten itse sitä nimitän, on yksi parhaita keinoja aktivoida sydänkoherenssia.

 

1.      Rauhoittuminen yksinkertaisella mindfulness–harjoituksella:  keho ja hengitys, 5-10 min

Istu ja tunnista miltä kehossa tuntuu istua tässä. Jalkapohjat, jalat, pakarat, selkäranka, niska, pää, hartiat, käsivarret. Huomaa sitten millaisen tilan hengitys saa kehossa. Mitään ei tarvitse muuttaa, riittää että aistit miltä tuntuu kehossa. Voit koettaa aistia kehoa myös syvemmältä. Jos se tuntuu vaikealta niin aloita pinnalta, ihosta. Istuimen tuntuma, vaatteen kosketus, kädet muuta kehoa vasten…

Anna hengityksen kulkea luonnollisesti. Se syvenee harjoituksen myötä aivan itsekseen. Jos pakotat sitä johonkin tiettyyn ”oikeaoppiseen” hengitykseen, saatat jopa ehkäistä kehosi rauhoittumisen.

Huomaa missä sinun on helpointa havainnoida hengitystä. Pallea, rintakehä tai ehkä sieraimet? Anna huomion levätä tuossa kohdassa muutaman hengenvedon ajan, jotta se, miltä hegittämisen ihme tuntuu kehollisena aistimuksena, ehtisi avautua tietoisuudellesi.

 

2.      Voimaantuminen kiitollisuuden avulla, 15-60 min

Tuo mieleesi nyt kaikkia niitä asioita, joista voit olla kiitollinen ja iloinen. Kirjaa ne paperille, tee niistä näkyviä itsellesi.

Ne eivät löydy ehkä heti, sillä ns. suorittava mielemme on keskittää luonnostaan huomion siihen mikä on tavalla tai toisella huonosti. Normaalille aivotaajuudellemme on suorastaan vaikeaa havaita kaikkea sitä mikä on hyvin. Anna siis tälle harjoitukselle aikaa.

Voit käydä läpi asioita eri elämän osa-alueilta ja koeta löytää jokaiselta alueelta jotain, joka on hyvin haasteista huolimatta. Erityistä huomiota voit antaa asioille, joissa voit olla kiitollinen omalle aktiivisuudellesi. Oma osuutemme kun on myös niitä asioita, jotka jäävät suorittavalta mieleltämme (Default mode) helposti pimentoon.

Vaikkapa

  • Tämä keho, joka mahdollistaa sinulle kaiken toimintasi. Mitä hienoa löydät siitä? Miten olet huolehtinut kehostasi? Syönyt, nukkunut, puhdistautunut ja liikkunut? Luettele asioita, jotka ovat pitäneet kehoasi toimintakykyisenä siitä huolimatta, että aina olisimme voineet huolehtia kehosta vielä paremmin.
  • Työsi tai aktiivisuutesi kenttä, taitosi ja myös se, mitä olet oppinut ns. epäonnistumisista?
  • Oletko mahdollisesti opetellut jotain aivan uutta? Sellaista, joka ensin tuntui mahdottomalta mutta sitkeytesi ansiosta alkoikin sujua. Asian koolla ei ole väliä, asian huomaamisella sen sijaan on.
  • Ihmiset ympärilläsi? Jotain on enemmän hyvin kuin huonosti. Mitä on se hyvä, joka toimii välillänne?
  • Ehkä olet löytänyt uusia paikkoja ja tutustunut uusiin ihmisiin? Tai saanut suhteita toimimaan entistä paremmin molempien iloksi?
  • Erilaiset ilon aiheet kuten lomat, kiinnostuksen kohteet, harrastuksesi? Mitä ne ovat avanneet sinulle kuluneena vuonna?
  • Fyysinen toimintaympäristösi? Lämpö, valaistus, ruokakauppa, jääkaappi, sänky? Mahdollisuus siirtyä paikasta toiseen?
  • Mikä on auttanut sinua paremmin henkisesti? Erityisesti?
  • Oletko voinut olla iloksi muille, tehdä heitä onnellisiksi ihan pienilläkin teoilla kuten tervehtimällä, kiittämällä, hymyilemällä tavatessanne, kysymällä mitä kuuluu?

 

Huomaamalla ensin sen kaiken mikä meillä on hyvin, mitä olemme oppineet ja millä tavalla olemme olleet merkityksellisiä myös ihmisille ympärillämme saamme tukevan pohjan, sydänkoherentin tilan suunnistaa kohti uutta.

 

Voisitko antaa itsellesi mahdollisuuden voida hyvin?

Voisitko sallia itsellesi lämmön tunteen ja mahdollisuuden havainnoida elämän ihmeellisyyttä?

 

Kokeilemalla se selviää. Harjoitus harjoitukselta huomaat sen ehkä tulevan yhä luontevammaksi, helpommaksi.

 

Ystävällisesti

Erja Lahdenperä

Mindfulness-ohjaaja CFM®

Rakentavan vuorovaikutuksen ohjaaja®

¹ Raami, Asta, Älykäs intuitio ja miten käytämme sitä, Asta Raami ja Kustantamo S&S, 2016, Sydänkoherenssi ja sydämen viisaus, s. 223-227.