Rakentava vuorovaikutus – 4 askelta

Helsinki Mindfulness, Rakentava vuorovaikutus 4 askelta, Erja Lahdenperä

Kun haluat luoda aitoja kumppanuussuhteita, jossa huomioidaan molempien osapuolien tarpeita – jotta kaikki voisivat paremmin.

HAVAINTO JA TUNNE

Rakentava vuorovaikutus, sen 4 askelta auttaa meitä selvittämään mistä on kysymys kun ilmaistuja tai ilmaisemattomia tunteita pukkaa.

TÄRKEÄT PERUSTARPEEMME

Pääsemme selville mistä inhimillisistä perustarpeista juuri tuo tunne nousee. Kun sen löydämme olemme samalla löytäneet yhteyden toiseen tai jos on kyse omista tarpeista, itseemme.

PYYNTÖ

4. askel on sellaisen pyynnön muodostaminen, joka auttaisi tyydyttämään tuon tarpeen. Pyyntö, joka on myönteinen, tekemistä ja toteutettavissa. Kun osaamme ilmaista sen niin, että se ei kuulosta vaatimukselta on melko varmaa, että toinen vastaa siihen kyllä. Ja on myös iloinen voidessaan auttaa meitä voimaan paremmin.

4 ASKELTA ON PROSESSI

Prosessi itsessään on jo eheyttävä. Siinä kokee tulevansa kuulluksi ja nähdyksi siitä huolimatta, että ihan aina syvästi inhimillinen, arvokas perustarpeemme ei voi tulla täytetyksi.

Jokainen askel vaatii harjoittelua ja prosessi muistuttaa salapoliisityötä, kärsivällisyyttä ja läsnäoloa. Jos ratkaisuihin pyritään liian aikaisin niin lopputuloksena on usein turhautumista puolin ja toisin.

Menetelmä tunnetaan myös nimellä Nonviolent Communication. Sen loi psykogian tri Marshall Rosenberg. Suomessa se tunnetaan nimellä Rakentava vuorovaikutus.

4 askelta

HAVAINTO – TUNNE – TARVE – PYYNTÖ

1. Havainnot vaihtuvat mielessämme hyvin nopeasti tulkinnoiksi, jotka useimmiten eivät pidä paikkaansa.

2. Tunteiden tunnistaminen vaatii useimmiten tarkennusta, jotta ymmärtäisimme mistä todella on kyse. Tunnesanasto auttaa.

3. Tunteiden tunnistaminen auttaa meitä löytämään sen perusinhimillisen tarpeen, joka on jäänyt täyttymättä, jos on kyse epämiellyttävästä tunteesta. Jos taas tunne on myönteinen jokin tärkeä tarve on tullut tyydytetyksi.

4. Vasta kun tunnistamme edelliset, kykenemme miettimään mikä auttaisi. Silloin, ja vasta silloin meillä on edellytykset muodostaa sellaista pyyntöä itselle ja toiselle, johon itse ja toinen voi sanoa kyllä. ”Hienoa, että kerroit. Tottakai minä tuon voin tehdä, nyt kun ymmärrän mitä se sinulle merkitsee.”

HARJOITTELEMME

Teorian omaksuu nopeasti, mutta sen soveltaminen vaatii harjoittelua. Etenemme harjoitellen askel askeleelta. Saat käyttöösi tunnesanastoa ja tarvekarttaa.

Oman aidon tarpeensa tunnistaminen on avain hyvään kommunikaatioon. Siihen ei voi hypätä suoraan ja sen tunnistaminen helpottuu kun joku kuuntelee empaattisesti. Opettelemme myös empaattista, läsnäolevaa kuuntelua.

Pyynnön muodostamisessa on usein kaksi osaa: pyyntö itselle ja pyyntö toiselle.

Parityöskentelyssä toinen voi auttaa muodostamaan sellasen pyynnön, joka ei tunnu vaatimukselta, jonka ymmärtää ja joka on toteutettavissa. Silloin on ilo toteuttaa se asia, joka tekee toisen onnelliseksi. Tämä menetelmä toimii myös itselle osoitetussa pyynnössä.

AIKA

La 9.2.2019 klo 10-16.
Lounastauolla voit syödä omia eväitäsi tai käydä ulkona syömässä.

PAIKKA

Sörnäinen, Pengerkatu 11, Onni & Hoiva koulutustila.

HINTA

85 € sis. alv 24%.
Yhdessä kaverin kanssa hinta on 75 €/osallistuja. Ilmoittaudu kaverin kanssa suoraan ohjaajalle erja.lahdenpera@helsinkimindfulness.fi

OHJAAJA

Rakentavan vuorovaikutuksen ohjaaja® Erja Lahdenperä

Kysyttävää?

Lähetä viestiä erja.lahdenpera@helsinkimindfulness.fi

Rakentava vuorovaikutus

Nonviolent Communication, Compassionate Communication

Me kaikki olemme erilaisia ja meillä kaikilla on omat ainutlaatuiset tunteemme ja tarpeemme.

Tässä koulutuksessa opimme ymmärtämään vuorovaikutuksen yhteyttä luovaa prosessia, sen 4 askelta. Tämä prosessi voi olla hyvinkin nopea ja toimii myös akuuteissa tilanteissa.

Psykologi Marshall Rosenbergin kehittämässä Rakentava vuorovaikutus -menetelmän (Nonviolent Communication, Compassionate Communication) 4 askelta ovat:

1. HAVAINTO, joka on eri kuin tulkinta.
2. TUNNE, joka ei ole sama kuin tunteesta noussut ajatus.
3. Tunteen takana oleva perusinhimillinen TARVE, joka ei ole sama kuin keino tyydyttää tämä tarve.
4. PYYNTÖ tai toimintaehdotus, joka ei ole sama kuin vaatimus.

Tätä menetelmää on käytetty hyvin haastavissa tilanteissa kuten poliittisissa neuvotteluissa ja jengisodissa. Menetelmää käytetään sovitteluissa ja laajasti jokapäiväisessä elämässä, myös akuuteissa tilanteissa. Menetelmän erityisyys on se, että se tavoittaa perusinhimilliset tarpeemme, ne joista kaikki tärkeät tunteemme nousevat. Siksi se soveltuu myös omaan, sisäiseen keskusteluun.

 

Kyky kuunnella toista ja tulla itse kuulluksi

On avartavaa ja helpottavaa ymmärtää toisen todellisia tarpeita sekä tulla itse huomioiduksi omissa tarpeissaan. Luottamus ja usko yhdessä toimimiseen lujittuu kun huomaamme osaavamme kuunnella toista sekä sanottaa asioita niin, että tulemme itse kuulluksi ja ymmärretyksi. Lukuisten tutkimusten mukaan ihminen on onnellisimmillaan kun hän voi ilahduttaa toista.

 

Opit yhteyttä rakentavan vuorovaikutuksen perusteet

Koulutuksessa opit ymmärtämään prosessin kulun, tutustut tunteisiin ja tarpeisiin ja ymmärrät millainen ehdotus voisi olla sellainen, että siihen toinen voisi vastata mielellään KYLLÄ.  Saat käyttöösi tunnesanastoa ja meille kaikille ihmisille yhteisten tarpeiden kokonaisuuden.

Tämän jälkeen osaat soveltaa menetelmää itsesi kuuntelemiseen ja tunteidesi ja tarpeidesi sanottamiseen. Ymmärrät millaista kuuntelemista, kuulluksi tulemista toinen kaipaa.