Mitä suosittelisitte mindfulnessista kiinnostuneille ja miksi?

Lähteen MINDFULNESS-keskusSaimme oivallisen kysymyksen kursseistamme ja ohjaajistamme.

“Olisin kiinnostunut tutustumaan mindfulnessiin enemmän jollakin kurssilla ja teillä näyttää olevan tällaisia vaihtoehtoja tarjolla. Olen itsenäisesti hieman perehtynyt mindfulnessiin sekä tehnyt itsenäisesti myös harjoitteita, mutta osallistuttuani kesäkuun Jon Kabat-Zinnin tilaisuuksiin ajattelin, että olisi mukava kuulla ja oppia enemmän.

Lähdinkin kysymään, että mitä tarjonnastanne suosittelisitte ja miksi?

Miksi juuri teidän kursseillenne kannattaisi osallistua?

Millainen on järjestämänne 8 viikon MBSR-kurssi?

Kuinka kokeneita ja koulutettuja ohjaajanne ovat, esim. Erja Lahdenperä kahdeksan viikon kurssillanne?

Olen hoitovapaalla, joten kurssien hintojakin joudun taloudellisista syistä vähän miettimään pohtiessani eri vaihtoehtoja.

Kiitos etukäteen vastauksesta!”

 

Me vastaamme:

Mitä tarjonnasta suosittelisitte mindfulnessista kiinnostuneille ja miksi?

Kun haluat perehtyä mindfulnessiin ja ottaa sen harjoittaminen osaksi arkeasi, kannattaa tulla Mindfulness 8 viikon MBSR-kurssille.

  1. Mindfulness-metodin länsimainen perustaja Jon Kabat-Zinn kollegoineen on hionut juuri tämän kurssin nykyiseen muotoonsa 38 vuoden aikana. Suurin osa alan tieteellisistä tutkimuksista on tehty tästä kurssista. Ohjelma etenee helpommista harjoituksista haastavampiin.
  2. Kurssi on riittävän pitkä, jotta harjoitus ehtii asettua osaksi elämää Näin voitat tärkeimmän esteen mindfulnessin harjoittamisessa. Päivittäinen harjoitus tuottaa muutosta sekä arjessa että lopulta aivoissa. Tutkimusten mukaan noin viiden viikon jälkeen aivoissa alkaa näkyä pysyviä muutoksia.
  3. Huolellinen ja taitava ohjaus on hyvin arvokasta, jotta et lähde vahingossa suorittamaan meditaatiota. Mindfulnessin harjoittamisessa 8 perusasennetta ovat jokseenkin päinvastaiset kuin niin sanotussa suorittavassa toiminnassa. Mindfulness on tasapainoilua kurinalaisuuden ja vapauden kanssa. Ohjauksessa ylität helpommin tavallisimpia esteitä kuten tyytymättömyyttä harjoituksen onnistumista kohtaan tai kuinka asettua harjoitukseen silloinkin, kun kaikki siinä ilmenevät asiat eivät ole miellyttäviä.
  4. Meditoiminen yhdessä tehostaa ja auttaa omaa harjoitustasi. Opit paljon muilta ryhmässä siitä, kuinka inhimillinen mielemme toimii. Ryhmästä muodostuu joka kerta jokaisen omaa harjoitusta kannatteleva voima.
  5. Kurssiin kuuluva miniretriitti on monelle vahva kokemus. Harjoitukset vaihtelevat ja saatat ilahtua erityisesti jostain muodosta. Toisille pelkästään se, että kerrankin saa olla vain itseään varten turvallisessa, ohjatussa ympäristössä on ainutlaatuinen, oivalluksia tuottava kokemus. Huomaat olostasi miten useamman tunnin harjoitus vaikuttaa. Teknisemmin ilmaistuna aivot asettuvat yhä läsnäolevampaan tilaan — sähkökäyrillä mitattuna hitaampaan taajuuteen. Kokemus siitä, mitä on olla tuossa tilassa syvenee ja jättää aivoihin vahvemmat neuroniyhteydet. Mitä selkeämmät jäljet ovat, sitä helpommin pystyt palaamaan tuohon tilaan.

Jollet ole vielä ihan vakuuttunut siitä, että mindfulnessin harjoittamiseen kannattaa sijoittaa aikaansa tule kolmen tunnin koulutukseen. Saat siinä tuntumaa mindfulness-harjoituksista.

 

Miksi juuri teidän kursseillenne kannattaisi osallistua?

Lähteen MINDFULNESS-keskuksen ohjaajat ovat kaikki ammattitaitoisia.

Mindfulness-ohjaaja AMT Juuso Jokinemi

Mindfulness-ohjaaja CFM®, vuorovaikutuskouluttaja Elina Kauppila

Mindfulness-ohjaaja CFM®, vuorovaikutuskouluttaja Erja Lahdenperä

Heillä kaikilla on henkilökohtaista meditaatiotaustaa ja oma polkunsa oman inhimillisyytensä tutkimisessa. Kaikkia kolmea yhdistäviä ominaisuuksia ovat aitous, sydämestä tuleva pyrkimys yhteiseen hyvään ja laaja ymmärrys erilaisuuksia kohtaan. Osallistumme jatkuvasti erilaisiin syventäviin koulutuksiin kuten retriitteihin, Insight Dialogue tai Vipassana-meditaatiokursseille. Meitä kolme yhdistää myös vuorovaikutus. Kahdella meistä Elina Kauppilalla ja Erja Lahdenperällä on myös muodollinen koulutus vuorovaikutusohjaajina.

Juuso keskittyy tällä hetkellä omaan harjoittamiseensa ja dharma-polkunsa kulkemiseen. Juuso on kuitenkin mukana ohjaamassa pyhäinpäivän miniretriittiä.

Elina tekee enimmäkseen töitä perheiden vuorovaikutuksen ja lasten mindfulnessin parissa. Elina ohjaa Lähteellä joitain mindfulness-harjoitustunteja sekä tilauskoulutuksia arkipäivisin.

Erja ohjaa muun muassa 8-viikkoisia kursseja ja tuki-iltoja, luennoi mindfulnessista ja pitää miniretriittejä. Lisäksi Erja pitää paljon mindfulness-koulutuksia organisaatioille.

 

Millainen on järjestämänne 8 viikon MBSR-kurssi?

Opettelemme kolmea mindfulness-perusharjoitusta: keho-, istuma- ja liikemeditaatiota. Joka viikko tutkimme myös epämuodollisten harjoitusten avulla, kuinka huomiomme suuntautuu. Kurssin edetessä tutkimme myös kommunikaatiota, ulkoista ja sisäistä löytäen siihenkin väljyyttä ja vaihtoehtoja.

Keskeinen ajatus on, että voit vaikuttaa ainoastaan niihin asioihin, joista tulet tietoiseksi. Huomaat, että asioiden kanssa ei tarvitse tapella. Tietoiseksi tuleminen avaa asioita niin, että muutosta alkaa syntyä kuin itsestään ja että useimmiten huomion suuntaaminen riittää.

 

Kuinka kokeneita ja koulutettuja ohjaajanne ovat?

Mindfulness-ohjaajana kokenein on Erja Lahdenperä. Taustalla noin 40 vuoden meditaatiokokemus ja ihmisenä olemisen pohdinta. Ohjaajaksi Erja kouluttautui Center for Mindfulnessissa. Erja on osallistunut työnohjauskoulutuksiin, hän on avustanut CFM:ssa ohjaajakoulutuksessa ja fasilitoinut ohjaajaksi valmistuvien harjoitustunteja. Erja on ohjannut 8-viikkoisia MBSR ja MBCT-kursseja n. 25 kertaa, tuki-iltoja kymmeniä, monia miniretriittejä ja pitänyt yleisöluentoja. Erja on pitänyt yli sata mindfulnesskoulutusta erilaisille organisaatioille.

Elina Kauppilalla on taustalla yli kymmenen vuotta kestänyt oma vipassana-perinteen mukainen harjoitus.  Muodollinen ohjaajakoulutus Elinalla on Center for Mindfulnessista. Elinan omin sanoin: “Ohjaamisessa tärkeää on ohjaajan oma ammattitaito, joka kumpuaa paitsi koulutuksesta ennen kaikkea omasta sitoutuneesta harjoittamisesta.”

Lasten ja perheiden mindfulness ja vuorovaikutus ovat lähellä Elinan sydäntä. Elina on myös kirjoittanut kaksi kirjaa lasten ja perheiden mindfulnessista: Kamalan ihana päivä ja Ihana perhe.

Juuso Jokiniemi on meditoinut useamman vuoden ja hän on osallistunut useille retriiteille. Muodollinen mindfulness MBSR -ohjaajakoulutus on (AMR) Mindful Academysta. Juuso noudattaa Ison-Britannian mindfulness-opettaja yhdistyksen laatimia Good-practice Guidelines -suosituksia ohjauksessa. Juuso parhaillaan keskittyy omaan dharmapolkuunsa, retriitteihin ja osallistuu siksi harvakseltaan ohjaamiseen.

Hinta?

Hinnat on laskettu niin alas kuin mahdollista huomioiden kaikki tosiasialliset kulut ja taustatyöt. Jos sinulla on todellista kiinnostusta osallistua, mutta vaikeuksia maksaa koulutuksen hintaa, on aina mahdollista lähestyä meitä ja pyytää joko lisää maksuaikaa tai alennettua hintaa.

Yleisöluennot olemme tarjonneet veloituksetta ja mindfulness-harjoitustunnit ovat olleet edullisia.