Mitä mindfulness on?

Mitä mindfulness on?

Mindfulness, tietoisuustaidot, hyväksyvä tietoinen läsnäolo. Mindfulnessillä on monta eri nimeä, mutta mitä sillä tarkoitetaan käytännössä?

Mindfulnessilla tarkoitetaan huomion kohdistamista tähän hetkeen tarkoituksellisesti. Mindfulnessissa harjoitellaan tarkkailemaan nykyhetkeä ilman arvostelua ja vertailua. Harjoituksessa oleellinen osa on nykyhetken hyväksyminen sellaisena kuin se on.

Huomio voidaan kohdistaa eri asioihin, kuten kehollisiin tuntemuksiin, aistikokemuksiin, tunteisiin tai ajatuksiin ja mielen virtaan. Useimmiten harjoituksessa huomio kohdistetaan  kehon tai kehon osan tuntemuksiin ja hengitykseen. Harjoituksen olennainen osa on oppia kuuntelemaan kehoa, tunteita ja mieltä, ja hyväksymään ne sellaisina kuin ne ovat tässä hetkessä.

Mindfulnessia harjoitellaan, jotta voisimme tuoda nämä taidot osaksi jokapäiväistä elämää. Kun tulemme tietoisiksi toimintatavoista, jotka eivät ole hyödyllisiä meille, voimme alkaa muuttaa niitä ja lisätä omaa hyvinvointiamme. Mindfulnessin harjoittaminen auttaa selkeyttämään mieltä ja käsittelemään vaikeita ajatuksia sekä tunteita ja stressiä. Nykyajan kiireinen elämäntyyli lisää stressiä, minkä takia mindfulnessin harjoittelu on tullut yhä tärkeämmäksi viime vuosina.

Mindfulness on: tutkimus ja hyödyt

Länsimainen mindfulness harjoitus kehitettiin USA:ssa Massachusettsin yliopistossa 1980-luvulla. Mindfulnessin kehittäjä Jon Kabat-Zinn oli tutustunut itämaisiin perinteisiin ja mielen harjoitus-tekniikoihin ja kehitti näitä soveltaen 8 viikkoa kestävän MBSR-ohjelman (Mindfulness Based Stress Reduction).

Nykyään mindfulnessiin liittyviä tieteellisiä tutkimuksia on tehty jo tuhansia. Mindfulnessia hyödynnetään laajasti lääketieteessä ja psykologiassa. Muun muassa Iso-Britannian valtion terveyspalvelut (NHS) suosittelee mindfulnessia masennuksen, ahdistuksen ja kroonisten kipujen hoitoon.

Vain 8 viikon säännöllinen mindfulness-harjoittelu muuttaa tutkitusti aivojen rakennetta:

Tutkimukseen osallistuneiden henkilöiden harmaa aivomassa lisääntyi alueilla, jotka ovat tärkeitä oppimiselle ja muistille sekä myötätunnolle. Lisäksi harmaa aivomassa pieneni stressiin ja ahdistukseen yhdistetyillä aivojen osa-alueilla.

Lue lisää täältä.

Merkittävimmät hyödyt

  • Stressihormonitasojen laskeminen
  • Keskittymiskyvyn paraneminen
  • Tunne- ja ihmissuhdetaitojen kehittyminen
  • Lisää vastustuskykyä
  • Auttaa univaikeuksiin, kroonisten kipujen hallintaan, masennukseen ja ahdistukseen

Lue lisää täältä.

Tervetuloa mindfulness-koulutuksiin

Mindfulness-koulutuksia sekä tutustumiseen että perusteelliseen oppimiseen. Tuki-illoista ja miniretriitistä uutta inspiraatiota harjoittamiseesi.

Lisää täältä. Katso tarjoukset.

Mindfulness-koulutusta organisaatiollesi

TYHY/TYKY- tai virkistyspäivänne osana koulutus rauhoittaa ja antaa vinkkejä hektiseen arkeen.

Osana neuvottelupäivää mindfulness on erinomainen sijoitus. Ennen neuvottelua se avartaa ajattelua ja lujittaa yhteistyökykyä. Kokoustamisen jälkeen se purkaa stressiä ja synkronisoi tiimiä.

Pidempiaikaista koulutusta vaikkapa esimies- tai johtoryhmälle?

Lisää täältä.

Kuuntele Helsinki Mindfulnessin haastattelu Radio Suomessa

Helsinki Mindfulness, Juuso Jokiniemi vieraili Uusimaa-viikon yhteydessä Radio Suomessa.
Haastattelun aiheena mindfulness, nykyajan hektisyys, oravanpyörä ja Lapinlahden alue.

Kuuntele tästä.

Yhteistyössä

Lapinlahden Lähde

mindful-academy-logo

 

natalia-logo

Tykkää Facebookissa

Facebook Pagelike Widget

Tykkää ja jaa

RSS
Follow by Email
Facebook
Google+
http://www.helsinkimindfulness.fi/mita-mindfulness-on">
Twitter
LinkedIn