Mindfulnessin peruspilarit

Mindfulnessin peruspilarit, Helsinki Mindfulness, Erja LahdenperäMindfulnessin perupilarit auttavat ymmärtämään millä tavalla meditointi eroaa suorittamisesta.

Jon Kabat-Zinn, mindfulnessin perustaja sanoo, että mindfulnessin harjoittaminen lepää kahdeksalla peruspilarilla.

 

Mindfulnessin perupilari 1  – Kärsivällisyys

Ei ole kiire mihinkään, ei tarvitse saavuttaa mitään.

Lisää

Mindfulnessin perupilari 2 – Aloittelijan mieli

Tuoreus, näemme kaiken kuin ensimmäistä kertaa

Lisää

Mindfulnessin perupilari 3 – Irti päästäminen

Annamme ajatusten, tunteiden ja kehollisten tuntemusten tulla ja mennä.

Lisää

Mindfulnessin perupilari 4 – Arvostelusta luopuminen

Harjoitamme uteliaisuutta, emme vertaile.

Lisää

Mindfulnessin perupilari 5 – Luottamus

Asiat tapahtuvat oikeassa järjestyksessä ja oikealla tavalla.

Lisää

Mindfulnessin perupilari 6 –  Yrittämisestä luopuminen

Mitään tiettyä ei tarvitse tapahtua. On vain avartavaa havainnointia.

Lisää

Mindfulnessin perupilari 7 – Keskittyminen

Läsnäolomme on yhtä vakaa kuin mielemme kyky olla tyyni ja vakaa.

Lisää

Mindfulnessin perupilari 8 – Hyväksyminen

Asiat ovat juuri niin kuin ne ovat. Se on tukevin lähtökohta muutokselle.

Lisää

 

Vahvuutesi tukemaan sitä mitä haluat lisää elämääsi

Yksi tapa käyttää näitä peruspilareita on valita avukseen se, joka on kaikkein vahvin. Jos se sinulla on vaikka keskittymisen kyky niin sitä voisi käyttää apuna silloin kun haluaa vahvistaa sitä minkä lisääntymisestä arjessaan iloitsisi tai hyötyisi eniten. Jos esimerkiksi tavallisesti yrittää liikaa, koettaa puskea asioita läpi pakottamalla niin nyt mindfulness-harjoituksia tehdessään käyttäisi kykyään keskittyä siihen, että huomaa harjoituksen aikana milloin taipumuksensa työntää asioita ennalta määrittelemäänsä suuntaan. Ja aina kun huomaa tämän alkaa päästää irti liiallisesta yrittämisestä. Pelkästään asiasta tietoiseksi tuleminen auttaa päästämää siitä irti. Näin keskittymiskykysi auttaa avautumistasi ja mikä parasta, täysin pakottomasti. Mielen suuntaaminen riittää.

 

Ominaisuudet tukevat toisiaan

Minkä tahansa perusasenteen valitsemmekin harjoitus harjoitukselta ne voimistuvat ja avautuvat.  Saatamme huomata että yhtä harjoittaessamme olemme samalla vahvistaneet myös muita, sillä ne kaikki lujittuvat läsnäolon tilassa.

 

Erja Lahdenperä

Mindfulness-ohjaaja CFM®