Mindfulnessin peruspilarit

Helsinki Mindfulness, mindfulnessin 8 peruspilaria, Erja LahdenperäJon Kabat-Zinn, mindfulnessin perustaja on sanonut, että mindfulnessin harjoittaminen lepää kahdeksalla peruspilarilla.

 

1. Kärsivällisyys

Ei ole kiire mihinkään, ei tarvitse saavuttaa mitään.

Lisää

2. Aloittelijan mieli

Tuoreus, näemme kaiken kuin ensimmäistä kertaa

Lisää

3. Irti päästäminen

Annamme ajatusten, tunteiden ja kehollisten tuntemusten tulla ja mennä.

Lisää

4. Arvostelusta luopuminen

Harjoitamme uteliaisuutta, emme vertaile.

Lisää

5. Luottamus

Asiat tapahtuvat oikeassa järjestyksessä ja oikealla tavalla.

Lisää

6. Yrittämisestä luopuminen

Mitään tiettyä ei tarvitse tapahtua. On vain avartavaa havainnointia.

Lisää

7. Keskittyminen

Läsnäolomme on yhtä vakaa kuin mielemme kyky olla tyyni ja vakaa.

Lisää

8. Hyväksyminen

Asiat ovat juuri niin kuin ne ovat. Se on tukevin lähtökohta muutokselle.

Lisää

 

Vahvuutesi tukemaan sitä mitä haluat lisää elämääsi

 

Yksi tapa käyttää näitä askelmia on valita avukseen se, joka on kaikkein vahvin. Jos se on vaikka keskittymisen kyky niin sitä voisi käyttää apuna silloin kun haluaa vahvistaa sitä minkä lisääntymisestä arjessaan iloitsisi eniten. Jos esimerkiksi tavallisesti yrittää liikaa, koettaa puskea asioita läpi pakottamalla niin nyt mindfulness-harjoituksia tehdessään käyttäisi kykyään keskittyä siihen, että huomaa harjoituksen aikana milloin taipumuksensa työntää asioita ennalta määrittelemäänsä suuntaan. Ja aina kun huomaa tämän alkaa päästää irti liiallisesta yrittämisestä. Pelkästään asiasta tietoiseksi tuleminen auttaa päästämää siitä irti. Näin keskittymiskykysi auttaa avautumistasi ja mikä parasta, täysin pakottomasti. Mielen suuntaaminen riittää.

 

Ominaisuudet tukevat toisiaan

 

Minkä tahansa perusasenteen valitsemmekin harjoitus harjoitukselta ne voimistuvat ja avautuvat.  Saatamme huomata että yhtä harjoittaessamme olemme samalla vahvistaneet myös muita, sillä ne kaikki lujittuvat läsnäolon tilassa.

 

Erja Lahdenperä

Mindfulness-ohjaaja CFM®