Mindfulness 8 viikon MBSR -kurssi

Helsinki-Mindfulness, Mindfulness-8-viikon-MBSR-kurssiMindfulness 8 viikon MBSR -kurssi ja sen erilaiset harjoitukset muuttavat aivojasi tutkitusti levollisemmiksi ja älykkäämmiksi, harjoitus harjoitukselta.
Olet yhä vakaammin oman elämäsi sankari.

 
Tällä Mindfulness 8 viikon MBSR-kurssilla keskiviikkoisin 10.4.-12.6.2019 opettelemme kuinka huolehtia kaikkein tärkeimmästä: itsestämme.

Mindfulness 8 viikon MBSR -kurssi

Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) -kurssia on 40 vuoden ajan huolellisesti kehitetty ja tieteellisesti tutkittu. Se rauhoittaa kehoa ja mieltä, parantaa keskittymiskykyä ja kohottaa mielialaa.

8 viikon harjoittaminen, huolellinen ohjaus sekä ryhmän tuki vakiinnuttavat harjoittamisen osaksi arkeamme. Mindfulness-taidot integroituvat osaksi luonnollista käyttäytymistämme ja opimme soveltamaan niitä sopivissa hetkissä. Saamme myös työkaluja vaikeisiin tilanteisiin.

Huomaamme, että meditoiminen on muutakin kuin rauhoittumista. Havaitsemme, että se myös avartaa ja kirkastaa mieltä ja on siten erinomainen työkalu kaikille meille, joiden työ ja elämä hyötyy laajemmasta havainnointikyvystä ja ymmärryksestä.

Viemme tietoisuutta kehoon ja avaramme sitä kattamaan myös kaiken sen mitä ilmaantuu tietoisuutemme piiriin, kehollisista tuntemuksista kommunikaation herättämiin tunteisiin ja ajatuksiin.

 

Sopiiko tämä kurssi Sinulle?

Et tarvitse mitään osaamista etukäteen, vain tarpeen toimia toisin. Ja kykyä järjestellä ajankäyttöäsi hiukan toisin sekä hieman rohkeutta kokeilla uudenlaista tapaa toimia.

Erityisen hyvin kurssi näyttää sopivan kun:

  • Olet burnoutissa tai koet liukuvasi sitä kohti.
  • Keho on mennyt sekaisin stressistä ja parasympaattinen hermosto, se ”lepää ja sulattele” hermosto ei aktivoidu riittävästi palautuaksesi ponnistuksista.
  • Kriittinen mieli on yliaktiivinen ja kaikki tuntuu olevan pikemmin huonosti kuin hyvin. Kritiikki kohdistuu joko itseesi tai muihin tai molempiin.
  • Sinulla on univaikeuksia.
  • Mieliala on jatkuvasti alavireinen.
  • Et osaa tehdä päätöksiä.
  • Mikään ei tunnu riittävän ponnistelitpa kuinka paljon tahansa.
  • Tunnet itsesi vieraaksi tai et tunne olevasi kotona omassa elämässäsi, omassa kehossasi.
  • Koet olevasi eristyksissä ja sinun on vaikeaa olla muiden kanssa levollisesti.
  • Sinulla on paniikkikohtauksia.

Hyvä uutinen on, että kaikki ylläolevat oireet ovat stressioireita. Ne eivät ole pysyviä ominaisuuksiasi siitä huolimatta, että ne ovat saattaneet jatkua vuosia.

Tällä kurssilla käännämme isoa laivaa ja tuotamme perusteellisia muutoksia. Asenteissamme saattaa tapahtua isoja muutoksia. Arvostamme itseämme ja muita enemmän, arvostelemme vähemmän. Tämä luo vakaan pohjan viisaalle toiminnalle.

 

Ystävystymme mielemme kanssa

Kurssilla opimme siirtämään aivojamme toiselle taajuudelle. Tutkimuksissa se näkyy aivosähkökäyrän muutoksissa. Meditoiminen tuottaa fysiologista muutosta kehossa ja aivoissa, sillä aivojen eri taajuuksissa mielemme toimii eri tavoin. Mieli avartuu, hahmotamme helpommin “isoa kuvaa” ja kehosta tulee levollisempi. Harjoitus harjoitukselta vahvistamme muutosta kunnes niistä tulee pysyvämpiä olotiloja ja niihin siirtyminen on yhä helpompaa.

Ohjaus on avointa ja kysyvää, ei manipuloivaa. Ohjaaja saattaa kysyä missä kohdassa tunnet hengityksen voimakkaimmin? Mitä aistit tässä kohdassa kun hengität sisään, kun hengität ulos? Hengitys saa olla juuri sellainen kuin se on. Opit luottamaan siihen, että se syvenee itsestään harjoituksen kuluessa.

Emme taistele edes mielemme kanssa, vaikka se karkaa milloin minnekin. Sen sijaan huomaamme mitä tapahtuu ja loputtoman kärsivällisesti ja ystävällisesti kaitsemme sen takaisin siihen mitä olimme kulloinkin tekemässä.

Muutos alkaa ensimmäisenä iltana. Ja aika usein jotain liikahtaa, loksahtaa paikoilleen jo sinä hetkenä, kun päätät osallistua kurssille.

Aika

Tapaaminen kerran viikossa, keskiviikkoisin 10.4.-12.6.2018, yhteensä 8 kertaa. Lisäksi retriittipäivä helatorstaina 30.5.2019.

Vappupäivänä 1.5. ei ole tapaamista.

Retriittipäivää eli helatorstaita edeltävä keskiviikko 29.5. on myös vapaa.

Paikka

Lapinlahdenpolku 8, 00180 Helsinki.
Lapinlahden Lähde, entisen Lapinlahden sairaalan vasen siipi, 2. kerros VALO-tila.

Noin 7 min matka Ruoholahden metroasemalta.

 

Hinta 446 € tai 496 €

Ennakkoilmoittautujan hinta 446 € kun ilmoittaudut viimeistään 10.3.2019.
Sen jälkeen hinta on 496 € sis. alv 24 %.
Voit maksaa myös kahdessa erässä 50 % ennen kurssin alkua ja loput 50 % kurssin puolessa välissä.
Hinta sisältää kurssin, äänitteen, retriittipäivän ja ohjaajan tuen.

HUOM! Kurssille pääseminen edellyttää ennakkohaastattelun täyttämistä. Ota siis ensimmäiseksi yhteyttä ohjaajaan erja.lahdenpera@helsinkimindfulness.fi. Kun esihaastattelu on tehty voit käydä maksamassa kurssin Holvi-kaupassamme.
 

Kiinnostunut?

Kurssi toteutetaan ja lipun myynti avataan kun riittävä määrä osallistujia on ilmoittautunut. Jos siis olet kiinnostunut ja haluat osallistua kurssille laita viestiä ohjaajalle erja.lahdenpera@helsinkimindfulness.fi
Sillä tavoin edesautat kurssin toteutumista. Päätös tehdään heti kun riittävä määrä osallistujia on ilmoittautunut ja viimeistään ti 26.3.2019.
Saat vastauksena helpon esihaastattelun. Siihen vastaamalla varmistut itsekin, että kurssi tulee olemaan sinulle sopiva prosessi.

 

Huolehdi itsestäsi ja ilmoittaudu

erja.lahdenpera@helsinkimindfulness.fi
 

Esihaastattelu

Täyttämällä esihaastattelun ennen kurssillle tuloa tulet pohtineeksi montaa asiaa, jotka auttavat sinua mindfulness-harjoitusten saattamiseksi osaksi arkeasi. Samalla tiedostat mikä sinua motivoi, miksi vaivannäkö tässä asiassa on sinulle tärkeää.
Esihaastattelun avulla ohjaajana varmistun, että kurssi sopii elämäntilanteeseesi. Rutiiniensa muuttaminen on silti aina haasteellista. Onneksi siinä vain 2 ensimmäistä viikkoa ovat hankalimmat.
 

Ohjaaja Erja Lahdenperä

”Olen ohjannut jo yli 30 kertaa tämän kurssin. Siksi tiedän että se todella toimii. Harjoitus auttaa monenlaisissa oireissa kuten unettomuudessa, paniikkihäiriöissä ja keskittymisvaikeuksissa.

Mielialassa ja keskittymiskyvyssä saatat huomata harjoittamisen vaikutuksen nopeimmin.
Usein kurssilla on useampikin burn outista ja vakavista fyysistä stressioireista kärsivä. Hekin saavat selkeästi kiinni uudenlaisesta, terveemmästä tavasta suhtautua itseensä, elämäänsä ja elämänsä ihmisiin. Muutos näyttää alkavan ensimmäisestä illasta.”

Erjan saamien suositusten keskiarvo on ollut yli 9 asteikolla 1-10.
 

Käytännössä

Kurssitapaamiset ovat kerran viikossa klo 17:30-20 aina samana viikonpäivänä.

Lisäksi kurssiin kuuluu myös retriittimäinen harjoittamisen päivä, Hiljaisuuden päivä. Se vaikuttaa monine harjoituksineen vahvasti kehoon ja mieleen. Teemme tämän päivän aikana monia harvinaisempia harjoituksia.

Välipäivinä harjoittelet itsenäisesti. Harjoittamistasi tukee äänite, jolla on 8 erilaista meditaatiota. Lukijana on Erja Lahdenperä.
Harjoittelet itsellesi sopivana ajankohtana 30-45 min/päivä. Pisin yksittäinen harjoitus on n. 25 min, joten voit hyvin jakaa harjoitusten tekemisen vaikkapa aamuun ja iltaan. Toiset käyttävät myös päivittäisiä matkojaan harjoittamiseen.
 

Ilmoittaudu nyt

erja.lahdenpera@helsinkimindfulness.fi
 

Harjoittaminen tuottaa levollisuutta, työkaluja ja pysyvää muutosta

Harjoittaminen muuttaa olotilaa melkein välittömästi. Päivittäinen harjoitus kehittää aivojamme ja hermostoamme niin, että huomaamme elävämme ja toimivamme viisaammin ja tehokkaammin tässä hetkessä, tässä ainoassa hetkessä, joka meillä on.

MBSR-kurssilla etenemme yksinkertaisemmista harjoituksista haastavampiin. Opit samalla kuinka sinun mielesi toimii, erityisesti tilanteissa, jotka koet hankaliksi. Tutkimmei myös kommunikaatiota. Saatat huomata, että ihmissuhteesi muuttuvat helpommiksi ja myönteisemmiksi.

Aivot

Säännöllinen harjoittelu tuottaa pysyviä muutoksia aivoihin.
Tutkimusten mukaan 5 viikon harjoittelun jälkeen aivoissasi alkaa näkyä pysyviä muutoksia.

Välittömät vaikutukset voit havaita jo harjoituksen aikana ja harjoiteltuasi olo on seesteisempi. Suurin osa vaikutuksista on fysiologisia. Harjoitukset vaikuttavat, vaikka et edes uskoisi menetelmään. Vilpitön harjoittelu riittää.

Stressi, masennus ja ahdistus

Mindulness harjoittelu auttaa myös erilaisissa ahdistuksissa ja paniikkihäiriöissä, sosiaalisissa peloissa sekä masennustaipumuksissa. Tutkimusten mukaan mindfulness-harjoittelu on ainakin yhtä tehokasta kuin lääkitys. Mindfulnessin harjoittaminen lisää selvästi levollisuutta ja luottamusta omaan kyvykkyyteemme.

Ryhmä tiivistyy aina kannustavaksi ja siten se tukee itse kunkin harjoitusta. Sekin on osa läsnäolon ja MBSR-menetelmän taikaa.

Varmista oma paikkasi taitavassa ohjauksessa ja kannustavassa ryhmässä

Ilmoittaudu erja.lahdenpera@helsinkimindfulness.fi

 

Mindfulness 8 viikon MBSR-kurssin tavoitteet

1. Välittää tiedollisesti ja kokemuksellisesti mitä mindfulness on ja mitkä ovat sen pääasialliset vaikutukset aivoihimme, kehoomme ja mieleemme.

2. Oppia tarkkailemaan miten stressitilassa oleva mielemme toimii.

3. Oppia harjoittamaan mindfulnessia säännöllisesti. Pääharjoitukset ovat istumameditaatio, kehomeditaatio ja liikemeditaatiot.

4. Oppia tuomaan tietoisuutensa kehoon sekä tunnistamaan tunteitaan ja ajatuksiaan kiireenkin keskellä.

5. Antamaan kaikille tuntemuksilleen tilaa ja mahdollisuutta tulla näkyviksi mm. harjoittamalla niiden hyväksyvää ja levollista tarkkailua.

6. Huomaamaan kun oma mieli on kiihtyneessä tilassa sekä ohjaamaan tietoisuuttaan siten, että olotilalla on mahdollisuus tasapainottua.

7. Antaa riittävät taidot jatkaa itsenäistä harjoittelua turvallisesti.