Miksi harjoittaa mindfulnessia?

Mindfulness on kliseisesti ilmaistuna tämän hetken tarkastelemista sellaisena kuin se nousee uudelleen ja uudelleen. Mietimme kollegani Erjan kanssa ilmausta, joka tiivistäisi parhaiten meidän mielikuvamme mindfulnessista. Päädyimme sanoihin:

Hengitä. Päästä irti. Fokusoi.

Sitä harjoitteleminen on. Harjoituksessa treenataan mieltä tulemaan takaisin uudelleen ja uudelleen lempeästi.

Harjoituksessa opitut taidot siirtyvät arkeen.  Parhaimmillaan se tarkoittaa joustoa, parempaa stressinsietokykyä ja kykyä nähdä uusin silmin, mikä on kussakin hetkessä todella mahdollista ja oleellista.

Minulle merkittävintä on viereisen kuvan välittämä ajatus. Kun mietin tämän blogikirjoituksen ydintä, mieleeni nousi kuva itsestäni vuosia sitten miettimässä, miten minun tai ympärilläni olevien asioiden pitäisi olla tulevaisuudessa tai olisi pitänyt olla menneisyydessä. Usein näihin ajatuksiin liittyi ahdistusta, katumusta, häpeää, pelkoa ja paineita.

Mindfulnessin tuomien taitojen myötä pystyn olemaan tässä nyt. Vapaampana, läsnä, täynnä elinvoimaa ja pelottomuutta. Maalasin kuvan ja kirjoitin sen merkityksen auki – koska pystyin. Aiemmin olisin saattanut ajatella, etten osaa maalata riittävän hyvin tai että ideani oli huono, vanha tai että joku saattaa kritisoida sitä ja kirjoitustaitoani.

Toivon sydämellisesti, että sinäkin saat kokea mindfulnessin hyödyt! Se onnistuu vielä tänä syksynä esimerkiksi osallistumalla Erjan 8 viikon mindfulness-kurssille. Kurssi on akateemisesti kaikkein tutkituin ja sen vaikutukset ovat kiistattomat. Ne koskevat niin psyyken hyvinvointia madaltuneina stressitasoina kuin kehollisina muutoksina aivoissa ja paranemisprosesseissa. Tämä kannattaa todella tulla kokemaan itse.

Sydämellisesti
Elina