Mindfulness 8 viikon MBSR -kurssi Länsi-Vantaalla

MUUTA AIVOJASI – MUUTAT ELÄMÄÄSI

Tällä 8 viikon MBSR- kurssilla 15.8.-3.10.2018 opettelemme kuinka huolehtia kaikkein tärkeimmästä: itsestämme. Hyvin toimiva keho ja mieli antaa meille parhaat edellytykset tehdä kaikkea sitä mitä haluamme elämässämme toteuttaa.

Ilmoittaudu viimeistään su 5.8.2018 erja.lahdenpera@helsinkimindfulness.fi

Voit maksaa kahdessa erässä.

Mindfulness-harjoittelu toimii useammalla tavalla: vähentää sisäistä moittimista, auttaa keskittymisessä ja päätöksenteossa, parantaa yöunta ja ihmissuhteita. Vaikutus on fysiologinen.

Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) -kurssia on 38 vuoden ajan huolellisesti kehitetty ja tieteellisesti tutkittu. Se rauhoittaa kehoa ja mieltä, parantaa keskittymiskykyä ja kohottaa mielialaa.

8 viikon harjoittaminen, huolellinen ohjaus sekä ryhmän tuki vakiinnuttavat harjoittamisen osaksi arkeamme. Mindfulness-taidot integroituvat osaksi luonnollista käyttäytymistämme ja opimme soveltamaan niitä sopivissa hetkissä. Saamme myös työkaluja vaikeisiin tilanteisiin.

Huomaamme, että meditoiminen on muutakin kuin rauhoittumista. Havaitsemme, että se myös avartaa ja kirkastaa mieltä ja on siten erinomainen työkalu kaikille meille, joiden työ ja elämä hyötyy laajemmasta havainnointikyvystä ja ymmärryksestä.

Viemme tietoisuutta kehoon ja avaramme sitä kattamaan myös kaiken sen mitä ilmaantuu tietoisuutemme piiriin, kehollisista tuntemuksista kommunikaation herättämiin tunteisiin ja ajatuksiin.

 

Keille kurssi sopii?

Et tarvitse mitään osaamista etukäteen, vain tarpeesi toimia toisin.

Erityisen hyvin kurssi näyttää sopivan kun:

  • Olet burnoutissa tai koet liukuvasi sitä kohti.
  • Keho on mennyt sekaisin stressistä ja parasympaattinen hermosto, se ”lepää ja sulattele” hermosto ei aktivoidu riittävästi palautuaksesi ponnistuksista.
  • Kriittinen mieli on yliaktiivinen ja kaikki tuntuu olevan pikemmin huonosti kuin hyvin. Kritiikki kohdistuu joko itseesi tai muihin tai molempiin.
  • Sinulla on univaikeuksia.
  • Mieliala on jatkuvasti alavireinen.
  • Et osaa tehdä päätöksiä.
  • Mikään ei tunnu riittävän ponnistelitpa kuinka paljon tahansa.
  • Tunnet itsesi vieraaksi tai et tunne olevasi kotona omassa elämässäsi, omassa kehossasi.
  • Koet olevasi eristyksissä ja sinun on vaikeaa olla muiden kanssa levollisesti.
  • Sinulla on paniikkikohtauksia.

Hyvä uutinen on, että kaikki ylläolevat oireet ovat stressioireita. Ne eivät ole pysyviä ominaisuuksiasi siitä huolimatta, että ne ovat saattaneet jatkua vuosia.

 

Ystävystymme mielemme kanssa

Kurssilla opimme siirtämään aivojamme toiselle taajuudelle. Tutkimuksissa se näkyy aivosähkökäyrän muutoksissa. Meditoiminen tuottaa fysiologista muutosta kehossa ja aivoissa, sillä aivojen eri taajuuksissa mielemme toimii eri tavoin. Mieli avartuu, hahmotamme helpommin “isoa kuvaa” ja kehosta tulee levollisempi. Harjoitus harjoitukselta vahvistamme muutosta kunnes niistä tulee pysyvämpiä olotiloja ja niihin siirtyminen on yhä helpompaa.

Ohjaus on avointa ja kysyvää, ei manipuloivaa. Ohjaaja saattaa kysyä missä kohdassa tunnet hengityksen voimakkaimmin? Mitä aistit tässä kohdassa kun hengität sisään, kun hengität ulos? Hengitys saa olla juuri sellainen kuin se on. Opit luottamaan siihen, että se syvenee itsestään harjoituksen kuluessa.

Emme taistele edes mielemme kanssa, vaikka se karkaa milloin minnekin. Sen sijaan huomaamme mitä tapahtuu ja loputtoman kärsivällisesti ja ystävällisesti kaitsemme sen takaisin siihen mitä olimme kulloinkin tekemässä.

Muutos alkaa ensimmäisenä iltana. Ja aika usein jotain liikahtaa, loksahtaa paikoilleen jo sinä hetkenä, kun päätät osallistua kurssille.

AIKA

8 viikkoa, tapaaminen kerran viikossa 15.8.- 3.10.2018 keskiviikko-iltaisin klo 18.30-21 sekä yksi retriittimäinen harjoituspäivä sunnuntaina 30.9.2018 klo 9.30-16.30.

PAIKKA

Hyvinvointistudio Puro
Vihertie 44-46 A, Vantaa.
Martinlaaksossa n. 5 min. Martinlaakson juna-asemalle.

HINTA

496 € sis. alv 24 %.  Maksa joko yhdessä tai kahdessä erässä siten, että 50 % ennen kurssin alkua ja loput 50 % kurssin puolessa välissä.
Hinta sisältää kurssin, äänitteen, retriittipäivän ja ohjaajan tuen.

HUOM! Kurssille pääseminen edellyttää ennakkohaastattelun täyttämistä.

Ilmoittaudu viimeistään su 5.8.2018.

Hinta sisältää koko kurssin, meditaatio äänitteet, retriittipäivän ja ohjaajan tuen. Kurssi maksetaan ennen kurssin alkamista.

OHJAAJA

Mindfulness-ohjaaja CFM® Erja Lahdenperä

HUOLEHDI ITSESTÄSI, ILMOITTAUDU

info@helsinkimindfulness.fi

ESIHAASTATTELU

Täyttämällä esihaastattelun ennen kurssillle tuloa tulet pohtineeksi montaa asiaa, jotka auttavat sinua mindfulness-harjoitusten saattamiseksi osaksi arkeasi. Samalla tiedostat mikä sinua motivoi, miksi vaivannäkö tässä asiassa on sinulle tärkeää.
Esihaastattelun avulla ohjaajana varmistun, että kurssi sopii elämäntilanteeseesi. Rutiiniensa muuttaminen on silti aina haasteellista. Onneksi siinä vain 2 ensimmäistä viikkoa ovat hankalimmat.

OHJAAJA ERJA LAHDENPERÄ

”Olen ohjannut jo 29 kertaa tämän kurssin. Siksi tiedän että se todella toimii. Harjoitus auttaa monenlaisissa oireissa kuten unettomuudessa, paniikkihäiriöissä ja keskittymisvaikeuksissa.

Mielialassa ja keskittymiskyvyssä saatat huomata harjoittamisen vaikutuksen nopeimmin.
Usein kurssilla on useampikin burn outista ja vakavista fyysistä stressioireista kärsivä. Hekin saavat selkeästi kiinni uudenlaisesta, terveemmästä tavasta suhtautua itseensä, elämäänsä ja elämänsä ihmisiin. Muutos näyttää alkavan ensimmäisestä illasta.”

Erjan saamien suositusten keskiarvo on ollut yli 9 asteikolla 1-10.

KÄYTÄNNÖSSÄ

Kurssitapaamiset ovat kerran viikossa klo 18:30-21 aina samana viikonpäivänä.

Lisäksi kurssiin kuuluu myös retriittimäinen harjoittamisen päivä, Hiljaisuuden päivä. Se vaikuttaa monine harjoituksineen vahvasti kehoon ja mieleen. Teemme tämän päivän aikana monia harvinaisempia harjoituksia.

Välipäivinä harjoittelet itsenäisesti. Harjoittamistasi tukee äänite, jolla on 8 erilaista meditaatiota. Lukijana on Erja Lahdenperä.
Harjoittelet itsellesi sopivana ajankohtana 30-45 min/päivä. Pisin yksittäinen harjoitus on n. 25 min, joten voit hyvin jakaa harjoitusten tekemisen vaikkapa aamuun ja iltaan. Toiset käyttävät myös päivittäisiä matkojaan harjoittamiseen.

ILMOITTAUDU NYT

erja.lahdenpera@helsinkimindfulness.fi

HARJOITTAMINEN VAIKUTTAA:

LEVOLLISUUTTA, TYÖKALUJA JA PYSYVÄÄ MUUTOSTA

Harjoittaminen muuttaa olotilaa melkein välittömästi. Päivittäinen harjoitus kehittää aivojamme ja hermostoamme niin, että huomaamme elävämme ja toimivamme viisaammin ja tehokkaammin tässä hetkessä, tässä ainoassa hetkessä, joka meillä on.

MBSR-kurssilla etenemme yksinkertaisemmista harjoituksista haastavampiin. Opit samalla kuinka sinun mielesi toimii, erityisesti tilanteissa, jotka koet hankaliksi. Tutkimmei myös kommunikaatiota. Saatat huomata, että ihmissuhteesi muuttuvat helpommiksi ja myönteisemmiksi.

AIVOT

Säännöllinen harjoittelu tuottaa pysyviä muutoksia aivoihin.
Tutkimusten mukaan 5 viikon harjoittelun jälkeen aivoissasi alkaa näkyä pysyviä muutoksia.

Välittömät vaikutukset voit havaita jo harjoituksen aikana ja harjoiteltuasi olo on seesteisempi. Suurin osa vaikutuksista on fysiologisia. Harjoitukset vaikuttavat, vaikka et edes uskoisi menetelmään. Vilpitön harjoittelu riittää.

STRESSI, MASENNUS, AHDISTUS

Mindulness harjoittelu auttaa myös erilaisissa ahdistuksissa ja paniikkihäiriöissä, sosiaalisissa peloissa sekä masennustaipumuksissa. Tutkimusten mukaan mindfulness-harjoittelu on ainakin yhtä tehokasta kuin lääkitys. Mindfulnessin harjoittaminen lisää selvästi levollisuutta ja luottamusta omaan kyvykkyyteemme.

Ryhmä tiivistyy aina kannustavaksi ja siten se tukee itse kunkin harjoitusta. Sekin on osa läsnäolon ja MBSR-menetelmän taikaa.

VARMISTA OMA PAIKKASI TAITAVASSA OHJAUKSESSA JA KANNUSTAVASSA RYHMÄSSÄ, ILMOITTAUDU

erja.lahdenpera@helsinkimindfulness.fi

 

Mindfulness 8 viikon MBSR-kurssin tavoitteet

1. Välittää tiedollisesti ja kokemuksellisesti mitä mindfulness on ja mitkä ovat sen pääasialliset vaikutukset aivoihimme, kehoomme ja mieleemme.

2. Oppia tarkkailemaan miten stressitilassa oleva mielemme toimii.

3. Oppia harjoittamaan mindfulnessia säännöllisesti. Pääharjoitukset ovat istumameditaatio, kehomeditaatio ja liikemeditaatiot.

4. Oppia tuomaan tietoisuutensa kehoon sekä tunnistamaan tunteitaan ja ajatuksiaan kiireenkin keskellä.

5. Antamaan kaikille tuntemuksilleen tilaa ja mahdollisuutta tulla näkyviksi mm. harjoittamalla niiden hyväksyvää ja levollista tarkkailua.

6. Huomaamaan kun oma mieli on kiihtyneessä tilassa sekä ohjaamaan tietoisuuttaan siten, että olotilalla on mahdollisuus tasapainottua.

7. Antaa riittävät taidot jatkaa itsenäistä harjoittelua turvallisesti.